fbpx

הדרום נגד הצפון: דו"ח חריף של פרופ' אייל וינטר מתריע: "העברת מכון וולקני לצפון עלולה למוסס את המחקר החקלאי"

המאבק על העתקת המכון הוולקני לגליל ממשיך לעורר סערה ומאבק בלתי מתפשר  בין הרשויות בצפון לרשויות בדרום.

DCIM100MEDIADJI_0003.JPG

36 ראשי ערים ורשויות מקומיות מהגליל תומכים בהחלטתו הנחרצת של שר החקלאות אורי אריאל להעתיק את מכון וולקני לצפון. בעקבות כך התעוררה התנגדות של עובדי מכון וולקני שטענו כי מהלך זה צפוי לפגוע במחקר החקלאי. עם זאת, בצפון ממתינים בכיליון עיניים ליישום ההחלטה שצפויה לחולל לטענתם שינוי משמעותי. 

אנשי הוולקני המתנגדים נחרצות למעבר פרסמו חוות דעת שהכינו עבורם פרופ' אייל וינטר וד"ר יבגני מוגרמן מהאוניברסיטה העברית ובו עולה כי המעבר לצפון יחסל את מכון וולקני ואת המחקר החקלאי הלאומי".

הכותבים מסכימים כי העברת מכון וולקני לצפון תתרום לאזור, אבל לדבריהם, היא תפגע בדרום וייתכן אף שתחסל את פעילות המכון, כפי שאנחנו מכירים כיום. הם מציינים כי פעילות המכון תורמת גם ליחסי החוץ של ישראל מול מדינות מתפתחות. לדעתם, ניתן להעריך כמעט בוודאות שהמכון יתמוסס וייעלם עם המעבר, וכל התרומה החשובה שלו תיכחד, ואת זה צריך למנוע.

אחת הסיבות לתחזית ההתפוררות הן הקושי שיהיה לוולקני לתפקד לאחר שינותק מהמכונים במרכז — מכון ויצמן והפקולטה לחקלאות. שיתופי הפעולה בין המכונים מתבססים על ציוד משותף יקר וסטודנטים משותפים. 
עוד לפי המחקר עולה כי יכולת הגיוס של חוקרים מצטיינים למכון תיפגע אנושות, מכיוון שהם לא ירצו להתגורר בפריפריה, בלי שיש להם נגישות גבוהה למכון ויצמן היוקרתי. גם סטודנטים צעירים בעלי כישורים לא יסכימו לעבוד במכון, ולכן פוטנציאל החדשנות במחקר החקלאי ייהרס. ההערכה היא שהמכון יוכל לגייס בעיקר חוקרים בינוניים.
דילוג לתוכן