fbpx

החיים בזבל- סגירת אתר תאנים וההשלכות על הרשויות

סגירת אתר תאנים- להטמנת אשפה, הביא 19 רשויות מקומיות מהגליל והגולן,
לפנות את האשפה לאתר מרוחק. עלויות השינוע הרבות הביאו לגרעון של כ- 18 מיליון ש' בקופת הרשויות. אומנם משרד הפנים מצא פתרון למשבר – אבל זה יהיה לשנה הנוכחית בלבד. באין ממשלה. המדינה בהמתנה.

צילום- אתר תאנים


משרדי הפנים והגנת הסביבה החליטו השבוע לפעול לכיסוי הגרעון שנוצר בתקציבי הרשויות, אך עם זאת ההחלטה שקיבלו המשרדים תקפה רק לשנה שמסתיימת, ועדיין לא ברור מה יקרה בשנה הקרובה, בעקבות חוסר התפקוד של ממשלת המעבר. אתר חלופי להטמנת אשפה יוקם רק בעוד חמש שנים ולא ברור מה יהיה הפתרון בתקופה זו. בחודש מרץ 2019 נסגר אתר הטמנת האשפה "תאנים".
האתר נמצא ליד חצור הגלילית ומזה זמן המשיך להטמין אשפה למרות שהתמלא כבר, והיה הכרח להפסיק את פעילותו. האתר שירת במשך שנים ארוכות 19 רשויות מהצפון, שרובן רשויות חלשות – הכפרים הדרוזים ברמת הגולן, חצור הגלילית, קריית שמונה, קצרין, טובא-זנגרייה ועוד. כתוצאה מסגירת האתר, נאלצו הרשויות לפתוח תחנת מעבר ולפנות את האשפה לאתר הסמוך למושבה
מנחמיה שבעמק המעיינות. האתר מרוחק כ-70 ק"מ מאתר תאנים. המשמעות היא הארכה משמעותית במרחקי הנסיעה של משאיות האשפה ותוספת רבה בשעות עבודה של קבלני פינוי האשפה. כאמור, לאור זאת, נוצר ברשויות אלה גירעון תקציבי בשנת 2019 של כ-18 מיליון שקלים. משמעותו של גירעון זה הוא שמרבית הרשויות לא יכולות לסיים את שנת התקציב 2019 ללא סיוע ממשלתי. יצוין כי אתר ההטמנה החדש מרוחק כ-70 ק"מ מהאתר הקודם המשרד להגנת הסביבה עשה מאמצים רבים על מנת לעזור ומקדם החלטת ממשלה לפיצוי הרשויות. אלא שהסכום שיכול להקצות המשרד להגנת הסביבה לא מגיע לכדי 50% מהסכום הדרוש לרשויות.

בעקבות כך התערב השבוע משרד הפנים במשבר וגייס את משרד האוצר והמשרד לפיתוח הפריפריה,
הנגב והגליל, יחד עם המשרד להגנת הסביבה בכדי ליצור מתווה בו הרשויות יקבלו את כל התקציב הנדרש להם לסגירת שנת 2019. המתווה שגובש, כולל החלטת ממשלה מטעם המשרד להגנת הסביבה שיעביר כמחצית מהסכום. שאר הסכום יועבר ממשרד הפנים, האוצר ומשרד הנגב והגליל. עם זאת, עדיין אין פתרון סופי. שר הפנים, אריה דרעי, מסר בתגובה; "נטל פינוי האשפה אינו יכול ליפול על כתפי הרשויות הקטנות בצפון. הנחיתי את מנכ"ל משרד הפנים, ומנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה,
הנגב והגליל, למצוא פתרון לסוגיה הכספית של אתר תאנים, על מנת שלא לפגוע באיכות חייהם של תושבי הגליל והפריפריה"

השאר תגובה

דילוג לתוכן