fbpx

יו"ר איגוד הנדל"ן איציק חסידים מגיב לחלופת שקד לתמ"א 38 "הפריפריה חייבת התייחסות מיוחדת"

יו"ר איגוד הנדלן איציק חסידים

על רקע פרסום מתווה חלופת שרת הפנים לתמ"א 38, יו"ר איגוד הנדל"ן איציק חסידים – "הניסיון לתקן הוא בהחלט מבורך אך המצב הנתון של אי המענה לפריפריה ראוי לחשיבה נוספת".

 

בשבוע שעבר הציגה שרת הפנים איילת שקד מתווה חלופה לתמ"א 38 שמטרתו לתקן ולשפר את התוכנית, התהליכים והקונפליקט הקיים בין היזמים לוועדות התכנון בכל רחבי הארץ. יו"ר איגוד הנדל"ן איציק חסידים הגיב למתווה המוצע: "בתוכנית הנוכחית הביורוקרטיה והסחבת הייתה ללא ספק מורגשת וכל הגורמים המעורבים נפגעו מכך. ניכר שנעשתה חשיבה משמעותית סביב התוכנית המעודכנת, אך ישנן נקודות נוספות שחייבים לתת עליהן את הדעת ובראשן נושא הפריפריה: לצערי הרב גם עם המתווה החדש תישמר האפליה המורגשת בין יישום תמ"א 38 במרכז הארץ לבין אזורי הפריפריה בשל הכדאיות הכלכלית, על אף שהמבנים בפריפריה נמצאים בסכנה גדולה יותר בשל מיקומם הגיאולוגי (חלק בקרבת השבר הסורי אפריקני) והביטחוני (גבולות הארץ). גם במתווה החדש היזמים ימשיכו לפעול באזורי הנוחות הכלכלית שלהם, ולמשל להרוויח ברעננה פי כמה מאשר בטבריה, על אף שמדובר באותו גודל שטח ועל אף שעלויות ההוצאות הינן דומות.

המתווה החדש ממשיך ומעקר מתוכן את מהותה ומטרתה המקורית של התוכנית – עידוד חיזוק ומיגון המבנים באזורים הנצרכים".

עוד הוסיף חסידים: "לטובת הנושא ישנם פתרונות שכדאי לשקול – מתן מענקים ליזם שיפעל באזורים הנחוצים או תקציב מיוחד אשר ניתן לוועדות תכנון ובניה בפריפריה לטובת העניין, אפשרות לוועדות בפריפריה לתת הקלות או זכויות יתר ליזמים שיהפכו את הבנייה למשתלמת יותר, אך כך או כך – המצב בפריפריה חייב לקבל התייחסות ראויה ומיוחדת ולא נראה שהנושא בא לידי ביטוי במתווה החדש.

כדאי לתת מענה לנושאים נוספים אשר אינם מקבלים מענה כיום כמו המצב הקיים של מעין "ענישה קולקטיבית" למבנים עם חלקים שנבנו בעבר ללא היתר או תוספות בנייה למיניהן אשר מונעות משאר הדיירים לבצע את התוכנית או מבנים שאינם רשומים ברישום תקין או שטרם הסתיים רישומם כמו מבנים ללא פרצלציה שבדרך כלל נמצאים באזורים סוציו-אקונומיים מורכבים, גם חלקם באזורי הפריפריה – גם להם התוכנית החדשה לא תיתן מענה, שכונות גדולות בישראל נמצאות עדיין ללא רישום. 

כאיגוד שמלווה אלפי בעלי מקצוע בתחומי הנדל"ן בישראל עולה מרבים הטענה שלאורך השנים המדינה הזניחה טיפול בבירוקרטיה כמו למשל רישום בטאבו שיכול בקלות להפוך לתהליך פשוט, ללא סחבת מיותרת. נשמח מאוד לשבת עם השרה וצוותה לחשיבה משותפת כיצד לשפר את הנדל"ן בישראל. נאחל בהצלחה רבה מקרב לב לשרת הפנים ונקווה שהמעוות יתוקן בקרוב".

השאר תגובה

דילוג לתוכן