fbpx

כל הפרטים על מאגר המידע החדש להיסטוריית תביעות ביטוח

אומרים שלקנות רכב יד שנייה זה לקנות חתול בשק. מאגר המידע החדש להיסטוריית תביעות הביטוח מוציא אתה מרצע מהשק וחושף את כל מה שלא היה ידוע קודם

ענת פלדמן

תמונה: שאטרסטוק

רכישת רכב שכבר בילה זמן מה על הכביש לרוב מכילה אלמנט של חוסר הידיעה. אתם תלויים ברצון הטוב ובדיווח של בעלי הרכב הקודמים שנשבעים שהרכב מעולם לא עבר תאונה משמעותית, אבל איך ניתן להיות בטוחים בכך? אחת האפשרויות שעמדה בפני רוכשים טריים היא לקחת את הרכב לבדיקה מעמיקה באחד ממכוני הרכב הפזורים ברחבי הארץ. הבעיה עם הפתרון הזה היא כפולה: ראשית מדובר בפרוצדורה שנמשכת זמן לא מבוטל, ושנית היא גם אינה מאד זולה. שירות חדש יחסית מאפשר לפשט את התהליך ולהפיג את החששות בזמן רכישת רכב חדש. מדובר בשירות המאפשר קבלת ההיסטוריה הביטוחית של הרכב. כיום, רכישת ביטוח מקיף לרכב אינה רק שירות למקרה והרכב נפגע אלא גם מעין תעודה שאותה המוכר יוכל להציג לקונה להוכחה כי הרכב לא נפגע פגיעה משמעותית בעברו.

השוואה למצב הקיים בעולם

שירות בדיקת היסטוריית תביעות הבטיחות אינו בגדר המצאת הגלגל. בעולם מדובר בשירות נפוץ ומקובל שעוזר להפיג את החששות הנלווים לרכישת רכב יד שנייה. לדוגמה, קארפקס האמריקאי מרכז מידע על הרכב, לא רק תביעות ביטוח שמומשו אלא רק החזרי הרכב ליבואן לצורך תיקונים ושדרוגים עליהם הכריזו יצרני הרכב, טיפולים ברכב, קילומטראג', ידיים שעבר וסוג הבעלות – פרטי, ליסינג, חברה וכדומה. עלות קבלת דיווח מפורט זה מעה בין 40$-60$ והיא שירות פדרלי. כיום, הדרישה בייבוא אישי של רכב לארץ היא הצגת תעודת קארפקס נקייה: ללא תאונות או ירידות בערך הרכב.

בדומה לקאר-פקס ישנן חברות אחרות המציעים שירותים דומים ברחבי העולם. שירות נוסף דומה הוא קלו המנוהל על ידי חברות הביטוח האמריקאיות. כאן, המידע מוזן מחברות הביטוח ומנוהל על ידי חברת ניהול נתונים חיצונית. המידע המונגש כאן אינו כולל תביעות בלבד אלא גם את סוגי הביטוח בהם הרכב היה מבוטח לכל משך חייו ואפילו בקשות למידע לגבי תביעה שבסופו של דבר לא הבשילו לכלל תביעות של ממש.

מה ניתן לקבל כחלק משירותי המאגר החדש להיסטוריית תביעות ביטוח?

בארץ השירות ניתן על ידי מרכז הסליקה של חברות הביטוח. עלות הביטוח היא מינימאלית ועומדת על 10 ₪, אך מוגבלת בנמעני המידע. רק בעל הרכב או קונה פוטנציאלי שקיבל אישור מבעל הרכב יוכלו לגשת למידע זה.

המידע הניתן כולל היסטוריית תביעות שהוגשה בשם הרכב לאחת מחברות הביטוח המובילות. לגבי כל תביעה ניתן לראות האם שולמה ומה היה הסכום שנתבע. בנוסף, ניתן לראות תוצאות דיווחי ירידת ערך לרכבים. המידע הקיים במאגר כולל שבע שנים אחורה בלבד ואינו כולל פירוט על סוג הנזק שנגרם.

האם השירות יכול להחליף מכון בדיקה לרכב?

השירות אינו יכול להחליף באופן מוחלט מכוני בדיקת רכב מכמה סיבות. ראשית, המאגר שומר נתונים לשבע השנים האחרונות בלבד, כך שבמידה ומדובר ברכב בגיל מכובד יותר – מידע לגביו חייו כרכב צעיר על הכביש כבר אינו נמצא במאגר. שנית, המאגר מכסה בעיקר רכבים בבעלות פרטית. חברות ליסינג רבות מעניקות ביטוח רכב מטעמן שאינו מיוצג ברשימת חברות הביטוח המזינות את המאגר.

בנוסף, הנזק שיכול להתגלות ברכב נוגע רק לנזקים שבגינם הוגשו תביעות ביטוח. במידה והנזק תוקן ללא הגשת תביעת ביטוח הוא לא יופיע במאגר. גם רכבים שכלל לא היו מבוטחים בביטוח מקיף או שחלק מהזמן בו בילו על הכביש הם לא היו מבוטחים בביטוח כזה – התקופה בה לא היו מבוטחים לא תהיה כלולה ותדווח למאגר.

סיבה נוספת בגללה השירות אינו יכול להחליף לחלוטין את מכוני הרכב היא כי נזקים שגוררים תביעה הם נזקים מסוג מסוים בלבד: תאונות, גניבות ואפילו נזקי סערות ושיטפונות. יחד עם זאת, ייתכן נזק שנגרם לרכב כתוצאה מבלאי טבעי וגם הוא לא יבוא לידי ביטוי בשירות.

אז איך בכל זאת השירות החדש יכול לעזור?  

כדי להבין איך השירות החדש יכול לעזור יש להשתמש בשיקול דעת. במידה ומדובר ברכב בן שבע שנים או פחות, יד שנייה שהיה בבעלות פרטית ומבוטח לאורך התקופה כולה – מידע הנוגע לתביעות ביטוח הופך את הרכישה לבטוחה הרבה יותר. בדיקה קצרה יכולה לגלות האם יש סיבה לחשוב בכיוון של בלאי מואץ ובכל זאת לשלוח את הרכב לבדיקה במכון, אך במקרים רבים בדיקה במאגר תפחית את הצורך בבדיקה אוטומטית שכזו.

שירות היסטוריית התביעות עוזר במכירה ורכישה של רכב משומש ומקטין את מידת האי ודאות ברכישת רכב שכזה. השירות מוצע בתשלום סמלי בלבד והוא זמין לבעל הרכב או למי שקיבל הרשאה מבעל הרכב. כאשר מדובר ברכב חדש יחסית, מדובר בשירות זמין ונח שיחסוך בדיקה מקיפה במכוני רכב במקרים רבים.

השאר תגובה

דילוג לתוכן