fbpx

מה ההבדל בין כשרות מהדרין לכשרות רגילה

על מוצרי מזון רבים ניתן למצוא כשרויות שונות אשר חלקן מתהדרות בכינויים "כשר למהדרין" וכו'. במאמר זה נרחיב אודות המושג "כשר למהדרין", ונסביר אודות ההבדלים בין כשרות זו לכשרות רגילה. 

משמעות המושג "כשר למהדרין"

המילה מהדרין נגזרת מהפועל "ה.ד.ר". את הפועל "הדר" אנו מוצאים במקרא במקומות רבים, כגון "פרי עץ הדר", "והדרת פני זקן", "הוד והדר לבשת" ועוד. בפשטות משמעות המילה "הדר" היא כבוד או פאר. המושג "מהדרין" מופיע במשנה פעם אחת, ומשמעו – אנשים המחבבים את המצוות, ונוהגים להחמיר ולנהוג לפנים משורת הדין. מכאן ניתן להבין ש-"כשרות מהדרין" היא בעצם כשרות המיועדות לאנשים המחבבים את המצוות, ומבקשים להחמיר על עצמם ולצאת מידי כל הספקות. אגב, מתוך דברינו עולה נקודה חשובה – המושג "כשר למהדרין" אינו אחיד, אלא מדובר על אוסף של סטנדרטים וחומרות, אשר יחד יוצרות כשרות מהודרת בהשוואה לכשרות הרגילה.

דוגמאות להבדלים בין כשרות רגילה לכשרות מהדרין

להלן נציג שלוש דוגמאות מייצגות, המדגימות את ההבדל בין כשרות רגילה לכשרות מהדרין:

חלב שנחלב בשבת

על פי ההלכה אסור ליהודי לחלוב את פרתו בשבת, והחלב היוצא אסור לשתייה. עם זאת, סוגיית החליבה בשבת היא מורכבת מכיוון שלא ניתן להימנע לחלוטין מלחלוב בשבת משום שהדבר גורם צער רב לבהמה, וישנו חשש ממשי ל-"צער בעלי חיים". ההלכה מציעה מספר פתרונות לחליבה בשבת, כמו למשל חליבה על ידי גוי. עם זאת, תערובת של חלב שנחלב בשבת עם חלב כשר מוגדרת ככשרה והיא מותרת לשתייה (מקור ההיתר הוא בדיני תערובות ואכמ"ל), אולם היא אינה מוגדרת ככשרה למהדרין. 

מחלוקות בענייני בשר 

הלכות שחיטה וטריפות עמוסות בפרטי דינים, וקיימות בהן מחלוקות רבות בין השולחן ערוך והרמ"א. אחת המחלוקות הידועות היא בנושא "בשר חלק": לאחר שחיטת הבהמה יש לוודא שהריאות שלמות ואינן מנוקבות. במידה ומתגלה סרכא (מעין גלד רך) ישנו חשש שהריאה נוקבה – השו"ע פסק שהבהמה אסורה, ואילו הרמ"א פסק שניתן למשמש את הסרך ולבחון האם הוא מכסה נקב או שהוא ריר בעלמא. כמובן שזוהי דוגמה אחת מיני רבות, אולם לענייננו "בשר מהדרין" הוא בשר אשר נקי מכל מחלוקת ומכל חשש לטריפה. 

אבקת חלב עכו"ם

בגמרא מוזכרת גזירה שלא לשתות חלב עכו"ם (קרוי גם "חלב נכרי") שמא עירב הנוכרי חלב של בהמה טמאה. בפשטות איסור זה מתייחס לחלב נוזלי בלבד, אולם בשנים האחרונות החלו להשתמש ברכיב הקרוי "אבקת חלב", והתעוררה שאלה האם גזירת חז"ל מתייחסת לכל צורות החלב, או שמא האיסור הוא בחלב נוזלי בלבד. קצרה כאן היריעה מלהיכנס לכל לצדדי המחלוקת, אולם בכל הנוגע לכשרות מהדרין – אין שימוש באבקת חלב נכרי.

כמה מילים על חומרות

בשולי הדברים חשוב לנו להדגיש שגם מוצרים בעלי כשרות רגילה הינם כשרים ומותרים באכילה, ולא מדובר בטריפות או באיסורי אכילה חס וחלילה. מוצרים המוגדרים ככשרים למהדרין נועדו להוציא את האוכל מידי ספקות, ועליו נאמר "והמחמיר תבוא עליו הברכה".
למידע נוסף על כשרות כנסו > kashrut-tnuva.co.il


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

יש להירשם לעדכונים כדי לקבל את הפוסטים האחרונים לאימייל שלך.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן