fbpx

לקראת התרוקנות הקן: מתי כדאי להתחיל להיערך כלכלית לחיים שאחרי גידול הילדים

בנתיב הקולקטיבי האידיאלי שכולנו מתווים לעצמנו, אנחנו חושבים שאחרי שהילדים יעזבו את הבית ויצאו לדרך עצמאית, יתפנה לנו סכום גדול אשר איתו נוכל להגשים את כל החלומות – אך אין זה המצב תמיד. אנחנו שוכחים לחשב את ההוצאות היומיומית הלא-מבוטלות אשר נוגסות בהכנסה החודשית. כדי שבכל זאת נוכל לנשום קצת לרווחה, כדאי להיערך לתקופה הזו כבר מעכשיו

לקראת התרוקנות הקן -

העשור השישי של החיים נושא עימו יתרונות רבים: הקריירה בדרך כלל יציבה, הילדים כבר (כמעט) גדולים והכי חשוב – הניסיון בחיים, שערכו לא יסולא בפז. בגיל 50 אתם עוד מלאי חיוניות מצד אחד, אבל גם מבוססים וחכמים מצד שני. כבר קרובים לגיל הפרישה מצד אחד, אבל גם רק באמצע החיים מצד שני.

גיל 50 הוא זמן מצוין לחשוב על השלב הבא: איך נערכים מבחינה כלכלית? מה מצב החסכונות? מה שווי הנכסים? אילו עלויות עתידיות אנחנו יכולים לצפות? כיצד רותמים את יתרונות הגיל (שיקול הדעת, היציבות והניסיון)  לטובת תכנית פיננסית מסודרת? ומהם הדברים אליהם צריך להתכונן?

איפה הכסף?

עבור אנשים אשר הגיעו לגיל בו הם חופשיים מנטל גידול הילדים היומיומי והמרדף אחרי הוודאות הכלכלית, נראית להם התקופה הזו כמו זמן בו אפשר סוף-סוף ליהנות מהפירות. אחרי עשרות שנות עבודה, ניתן לשבור קופות חיסכון, להיות יותר אימפולסיביים עם זמנם והונם ולפרוק כל עול. אולם למעשה הוצאות המחיה אינן מצטמצמות, הן פשוט משתנות.

תוחלת החיים הממוצעת גדלה בצורה משמעותית במאה האחרונה, כך שכשאתם יוצאים לפנסיה, בעצם יש לפניכם עוד חיים שלמים. זאת, בעיקר בזכות תרומתה של הרפואה המודרנית, של הבדיקות והתרופות. לפיכך, בעוד כעשור, ההוצאות הרפואיות הקבועות שלכם כנראה יגדלו. כמו-כן, יוקר המחייה שמשפיע על כולנו, יוביל אתכם ככול הנראה לסייע מבחינה כלכלית לילדיכם ולבסוף, הזמן הפנוי שיצטבר לכם יוביל אתכם לפתח תחביבים שיעלו גם הם לא מעט. אלה הן רק חלק מההוצאות שאותן ניתן לצפות.

אך גיל 50 הוא גם הזדמנות: מאחר והגיל מביא עימו גם זהירות ויציבות, הסבה מקצועית, יזמות והשקעות מתנהלות בצורה נכונה יותר. באופן כללי, גיל 50 הוא זמן להזדמנויות כלכליות אבל לפני כן, חשוב לדאוג למה שכבר יש – קרן הפנסיה.

להתחיל להיערך לגיל הפרישה כבר בגיל 50

בעשור השישי של החיים, קרן הפנסיה היא כבר לא חסכון שפירעונו רחוק, אלא דבר ממשי שעומד מעבר לפינה. גיל 50 הוא כבר הדקה ה-90 לבדיקה של מצב הפנסיה, וזה צריך להיות השלב הראשון לפני כל החלטה פיננסית משמעותית: החלטה על השקעה גדולה או שינוי חשוב כשהפנסיה אינה ידועה ומטופלת יכולה להוביל לקשיים שיהיה קשה לפתור בדיעבד.

זה הזמן לוודא שאתם יודעים בדיוק מה מצבה של קרן הפנסיה שלכם כדי שתוכלו להבין מה תהיה ההכנסה החודשית בגיל הפרישה: מה גובה ההחזר החודשי שאתם צפויים לקבל? האם תהיו זכאים לפטור ממס? האם ישנם מענקים שתהיו זכאים להם? האם אתם מתכננים לעבוד במשרה חלקית ומה ההשלכות על המסים שתדרשו לשלם? רק לאחר שתדעו את כל הפרטים תוכלו לבחור את הצעדים הכלכליים המתאימים לכם לטובת התנהלות נכונה לטווח הרחוק.

בנוסף להבנת השאיפות והרצונות האישיים מתקופה זו, שיתרגמו להוצאות, חשוב להבין מה יהיו ההכנסות – לא רק מקרן הפנסיה, אלא גם מהביטוח הלאומי, שיפור הדיור וכן, מהשקעות. כבני ה-50, אתם יודעים דבר או שניים על העולם: אחרי גידול המשפחה, פיתוח הקריירה והתמודדות עם הקשיים והמשברים שהחיים מזמנים, אתם יודעים להתמודד עם תקופות מורכבות ומבינים מהי פרספקטיבה של זמן. תכונות אלה מהוות יתרון, היה ותבחרו להיכנס לתחום ההשקעות בשוק ההון או הנדל"ן. זהו אפיק הכנסה נוסף שאמנם לא מתאים לכולם, אך ישנם גם רבים שחוששים ממנו – ולא בצדק.

כדי לעמוד בשינויים הרגשיים והכלכליים, ולעמוד בהוצאות השוטפות דרושים חשיבה, ניתוח ותכנון פיננסי, שיסייעו לכם להפיק את המירב מהתקופה החדשה שבפתח. יצירת הכנסות נוספות, גם אם אינן גדולות מאוד, יכולות להיות בעלות תרומה משמעותית לאיכות החיים שלכם ולשקט הנפשי בחצי השני של החיים.

 

דילוג לתוכן