fbpx

שלג- לא רק בחרמון

בישראל, כשאומרים שלג אומרים חרמון, לפעמים ירושלים. אבל יש עוד הרבה מקומות נפלאים המציעים חוויה מושלגת למטיילים, כזו הכרוכה בהרבה פחות פקקים
אין תירוץ כמו השלג כדי לארוז את המשפחה ולצאת לטייל, לפגוש בלובן הבוהק המהווה מחזה נדיר יחסית בארצנו. לטובת כל מי שרוצה שלג אבל מוכן לותר על מסלולי סקי, פקקים והוצאה מכובדת – מדריך קצר על אתרים שכדאי לבקר בהם בימים מושלגים, וכמה טיפים על איך להגיע אליהם בשלום.

שלג

תמונה pixabay

שלג מטבעו אוהב לחבוק רכסי הרים גבוהים. החרמון הוא אולי ההר הגבוה במדינה אך הוא רחוק מלהיות ההר היחיד.
הרי אביטל ובנטל
בין הפסגות המושלגות בצפון יש גם את הרי אביטל ובנטל, צמד הרי שכנים שעל הנמוך מבין שניהם, הר בנטל, ניתן גם לעלות. במרומי ההר ניתן לשבת על כוס משקה חם במרפסת התצפית השקופה בבית הקפה הגבוה במדינה או לבקר בבונקר הסורי הממוקם במעלה ההר. המקדימים יכולים לצפות בגלישת החלב – ערפל סמיך המכסה את לועו של הר הגעש הכבוי משעות הזריחה ועד לשעות הבוקר המוקדמות או ליהנות בכל שעות היום מתצפית מרהיבה לכיוון סוריה וצפון המדינה. בביקור באזור יש להיצמד לשבילים המסומנים כיוון שהרי אביטל ובנטל זרועי מוקשים.
צוק מנרה ורכס הרי נפתלי
אתר מושלג נוסף ששווה ביקור הוא צוק מנרה שברכס הרי נפתלי. במקום תמצאו את הרכבל הארוך בארץ המחבר בין קריית שמונה לקיבוץ מנרה. הנסיעה ברכבל שכשלעצמה מספקת תצפית מרהיבה על נוף הצפון על שלגיו. בנוסף, לרכבל שלוש תחנות אשר ירידה בכל אחת מהן פותחת אפשרות ליהנות משלל אטרקציות אקסטרים כמגלשות הרים, טרמפולינת בנג'י, אומגה, סנפלינג, קירות טיפוס, סיורים מודרכים ועוד חוויות רבות המותאמות לכל הגילאים. לפני הנסיעה כדאי לברר האם האתר פתוח בהתאם לתנאי מזג האוויר.
הר כנען והר מירון
הר כנען המתנשא מעל העיר צפת גם הוא מתכסה שלג, ללא פקקים וללא תשלום דמי כניסה גבוהים. במקום תופעות גאולוגיות ייחודיות ומרשימות הנובעות מכמות המשקעים הרבה באזור. על הכביש המוביל מראש פינה לצפת ניתן ליהנות ממצפור המשקיף על האזור כולו. בסמוך להר כנען מתנשא גם הר מירון אשר בו שמורת טבע הגדולה באזור הגליל ושביל המקיף את הפסגה ממנו ניתן לצפות באזור כולו.
הר התבור
הר מעניין נוסף באזור הוא הר תבור, על המנזר שבראשו. הסיכוי לשלג על הר זה אמנם נמוך מיתר ההרים, אולם גם שם ניתן לעתים ליהנות מטבע ונוף חורפיים יפים במיוחד.
שלג על עירי
השיר שלג על עירי אולי נכתב במקור על ירושלים, אך הוא מתאים גם לצפת ומקומות יישוב נוספים בימים מושלגים במיוחד. צפת מציעה למבקריה אווירה מיוחדת, טבולה בקבלה וכליזמרים, לצד גלריות ומסעדות משובחות. נוסף על האווירה הייחודית, צפת הציורית לובשת לבן כמעט מדי חורף ומאפשרת למטיילים בה ליהנות משלל פעילויות שלג ללא תשלום וללא פקקים.
יישובים סמוכים דוגמת בית ג'אן הכפר הדרוזי שהפך למעצמת צימרים למטיילים מציעים חווית שלג שונה – נוף מרהיב, אוכל אותנטי משובח, אווירה כפרית נינוחה ו…שלג.
לנסוע ולהגיע בשלום
ישראלים אינם מורגלים בנסיעה בתנאי שלג וקרח, ולכן הזהירות בתנאים אלו חשובה שבעתיים. מלבד ההכנות הברורות מאליהן כגון ווידוא כי ביטוח הרכב בתוקף ומכסה נזקי מזג אויר, שיש בידכם את מספר השירות בדרכים למקרי חירום ומספיק דלק לטיול ולחימום למקרה שנתקעים, כדאי לשמור על מספר כללים חשובים לנהיגה בתנאים אלו.
לנהוג במתינות
אולי התנאי החשוב ביותר הוא לשמור על מתינות בנהיגה: להימנע מהאצות פתע, פניות חדות, עצירות חירום או עקיפות מסוכנות. אחיזת הרכב בכביש כאשר הכביש רטוב, מושלג או מכוסה בקרח היא נמוכה והסיכוי לאבד את השליטה ברכב גבוה, במדינות אשר השלג מגיע באופן קבוע, אנשים מחליפים בחורף לגלגי שלג מתאימים, אצלנו המצב שונה. ככל שתשמרו על נהיגה יציבה ללא שינויים חדים בכיוון או במהירות כך הסיכוי להיקלע לתאונה קטן יותר.
ירידה לשוליים
בכל שנה יש תאונות הגובות מחיר דמים בשל תנאי מזג האוויר. הראות נמוכה יותר ושולי הדרך אינם תמיד ברורים. ירידה לשולי הדרך בעייתית כיוון שהרכב יכול להיתקע בשלג הרך בשולי הדרך, או לפגוע במכשולים בסלעים או ליפול לבורות אותם השלג מסתיר.
גלגלים ולחץ אויר
מאחר ובארץ לא נהוג להחליף לגלגלי חורף רצוי למטיילים הנוהגים על כבישים לבדוק לחץ אויר בגלגלים. במידה והנסיעה היא בג'יפ על מקומות מושלגים שאינם כביש, רצוי להשתמש בגלגלים רחבים עם לחץ אויר נמוך מהרצוי (כמו על חול). דווקא על כבישים המצב הוא הפוך ורצוי להשתמש בגלגלים צרים בלחץ אויר גבוה שיבקעו את שכבת הקרח הדקה המכסה את הכביש בכדי להשיג אחיזה טובה יותר.
למקרה ונתקעתם…
רצוי להצטייד גם בכפפות וכלים שיעזרו לסילוק השלג מהגלגלים במידה והרכב נתקע. חשוב לנסות להיחלץ מהיתקעות בשלג בהפעלה מאד מתונה ולא בהאצה מהירה או שימוש בהילוך נמוך מדי אשר רק יתרמו להתחפרות נוספת של הרכב בשלג. גם אם לא הצלחתם, לא נורא – זכרו כי במסגרת ביטוח רכב יש מי שיבואו לחלץ אתכם אם שום דבר שעשיתם לבד לא הצליח.

רכב חונה ותחילת הנסיעה
טיפ חשוב נוסף נוגע דווקא לרכב חונה: השאירו את המגבים עומדים ולא צמודים לשמשות על מנת שלא יוצמדו עם קרח לשמשה. דאגו לנקות את השמשות ומכסה תא המנוע משלג לפני תחילת הנסיעה ולהפיג את האדים הפנימיים ברכב באמצעות שילוב של מיזוג וחימום והפעלת הפשרת שמשות.

לשמור על מרחק העצירה כפול
לא רק ההיגוי וההאצה נפגעים בנסיעה בתנאי מזג אויר קשים אלא גם הבלימה. בגלל האחיזה הנמוכה של הגלגלים בכביש, מרחק הבלימה מתארך ומערכת ABS לא פועלת במיטבה. שימרו על מרחק כפול מהרכב שלפניכם, מרחק שיאפשר לכם לעצור בנינוחות מבלי לאבד את השליטה על הרכב.

הגליל והצפון מציעים למטיילים בהם מגוון רחב של אפשרויות טיול מושלגות – מגוונות, זולות וצפופות פחות מהחרמון. בנהיגה מותאמת וזהירה, חווית הטיול תהיה מושלמת – בהרים, ביישובים וגם ביערות שבאזור.

דילוג לתוכן