fbpx

שימוש בטכנולוגיה תלת מימד מתקדמת במרכז הרפואי "זיו" הביא להסרת גידול

גולגולת אישה, הודפסה לראשונה במדפסת תלת מימד במרכז הרפואי זיו בצפת, לתכנון מדויק של ניתוח והשתלה, טרום ניתוח מורכב לכריתת ציסטה וקיבוע מחדש של רקמות הפנים באופן סימטרי, באמצעות שתל טיטניום, שאף קיצר את זמן הניתוח תחת הרדמה.

המטופלת תושבת הגליל בת 40, סבלה מדלקת חריפה, בעקבותיה עברה טיפול עקירת שן אצל רופא שיניים, שהסתבך והגיעה ליחידה לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי זיו עם נפיחות וכאבים עזים.

בצילום ה- CT הוברר לרופאי היחידה, כי השן אמנם נעקרה, אולם כיס דלקתי (ציסטה) צמח בפניה, עד שהגיע לממדים רחבים מאוד ומסוכנים, שהשתרע מאזור החניכיים, דרך הלחי ועד לארובת העין. על פי הערכות הרופאים, צמחה הציסטה בפניה של המטופלת לאורך שנה או יותר וגדילתה ההדרגתית, הרסה מקומית את הלסת ודחקה את הסינוס המקסילרי.

עקב מצבה של המטופלת, החליט צוות הרופאים והמומחים בזיו, על ניתוח דחוף לכריתת הגידול הדלקתי הקשיח ומילוי מקומו בשתל טיטניום, שימנע קריסת הרקמות הרכות פנימה וישמור על מראה סימטרי של הפנים. הניתוח בוצע תחת הרדמה מלאה, בהצלחה רבה, על ידי ד"ר דניאל לזמס וד"ר קרן יודוביץ', מומחים לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי זיו. ד"ר דניאל לזמס סיפר, כי השימוש במדפסת המתקדמת, סייע לתכנון ההליך הרפואי המורכב. הדגם התלת ממדי, הודפס מתוך מידות תצלום הדמיית ה-CT, כך שניתן היה להתאים את השתל במדויק במהלך הניתוח, לצורת הפנים של המטופלת. "התאמת השתל לדגם העשוי אקריליק, שבוצע טרום הניתוח, ארכה מעל שעתיים, שנחסכו מזמן הניתוח עצמו.

"למעשה קיצרנו משמעותית את זמן הניתוח וזירזנו את הליך החלמתה של המטופלת", קובע ד"ר לזמס ומוסיף: "הניתוח היה מוצלח מאוד. המטופלת מחלימה ונראית מצוין ואני מקווה שנמשיך להשתמש במדפסת התלת מימד למקרים המתאימים לכך, למען המטופלים שלנו ולטובת בריאותם". דגם הגולגולת הודפס לקראת הניתוח במרכז הרפואי זיו, על ידי ד"ר אלחנדרו רויזנטול, מנהל היחידה לכירורגיית פה, פנים ולסתות וד"ר שיאון קורן הפיזיקאי הראשי בזיו, במדפסת תלת מימד לצרכים רפואיים מתקדמים, שנתרמה למרכז הרפואי זיו, על ידי חברות ההיי טק: אינטל, סטרטסיס (Stratasys) וסו-פאד (Su-Pad). מדובר על טכנולוגיה אידיאלית לייצור שתלים מותאמים אישית בעלוּת מינימלית ויעילות אופטימלית. ניתן להפוך סקירה דו-מימדית המתבצעת על ידי מכשירי-CT או MRI למודל מודפס בתלת מימד, על מנת לתכנן מראש את הניתוח ולעצב שתלים על פי האנטומיה המדויקת של המנותח. היתרון בהדפסת דגם אנטומי של המטופל בטרם הניתוח הינו משמעותי ביותר להצלחתו בזמן אמת.

דילוג לתוכן