fbpx

בשעה טובה – מתקרבים למרכז :שר התחבורה חנך את כביש גולני – עמיעד

זמן קריאה מוערך: 4 דקות

בטקס חגיגי שנערך היום (רביעי) חנך, שר התחבורה, ישראל כץ את שדרוג כביש 85/65 מצומת גולני עד עמיעד בכך הגיע לסיומו שדרוג הכביש הנועד לחבר את הפריפריה למרכז הארץ.

צילומים: ששון טירם.
צילומים: ששון טירם.

"חנוכת הכביש היא אירוע שיש בו סימליות ומוחשיות רבה והוא חלק מתכנית נתיבי ישראל שגיבשתי עם רה"מ כשמוניתי לתפקידי כשר תחבורה לפני יותר מ-7 שנים. המטרה המוצהרת הייתה לחבר את הגליל והנגב ולהפוך אותם ללב המדינה". אמר השר כץ והוסיף, הכביש הוא חלק מאותה תכנית וזו המהפכה שתשאיר את הצעירים בצפון, ותביא עוד תושבים ועוד עסקים. כביש 65\85 הוא הזרוע המזרחית של כביש 6 ויתחבר בעתיד לכביש 6 שמוארך עד עין תות.  

פרויקט שדרוג כביש 65/85 ממחלף גולני ועד לצומת עמיעד כלל את הרחבת הדרך מכביש חד- נתיבי לכביש דו- נתיבי, בעל שני מסלולי נסיעה לכל כיוון. לדברי כץ, עם פתיחת הכביש החדש תתאפשר לראשונה נסיעה בכביש דו- נתיבי בעל שני מסלולי נסיעה, מהגליל ועד מרכז הארץ.

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ ציין כי שדרוג כביש 65/85 היה אחד מהפרויקטים המורכבים יותר של החברה "השקענו מאמצים כבירים בשיקום הטבע לאורך התוואי תוך מתן דגש לצמחייה המקומית ולבעלי החיים. זאת זכות גדולה עבורנו לקחת חלק בפיתוח נופי ארצנו ובכך שכביש זה ישמש עורק חיים, לא רק לתושבי הצפון שזוכים ליהנות מכביש מהיר ובטוח אלא גם לטבע, לנוף, לצומח ולחי" אמר פרץ והוסיף כי בזכות עבודה מאומצת הצליחה החברה לפתוח את הכבישים החדשים לפני ראש השנה לטובת תושבי האזור והמטיילים הרבים הצפויים להגיע לאזור בחגי תשרי.

%d7%a4%d7%a4%d7%a4 

הפרויקט הענק שעלותו נאמדת ב- 1.2 מיליארד שקלים כלל הקמת שמונה מחלפים חדשים שיאפשרו זרימה רציפה של התנועה, גשרי ענק שהוקמו מעל נחלים, שישובו לראשונה לזרום, גשר אקולוגי לבעלי חיים, מעברים תת – קרקעיים לחקלאים, חיילים והולכי רגל, חניון מטיילים, ארבעה מצפורים, שיקום נופי ועוד.

הקמת המחלפים איפשרה ביטול של צמתים מרומזרים, ביטול פניות שמאלה, חיבור בטוח לכבישים ראשיים וגישה נוחה לישובים לאורך הציר, ללא הפרעה לתנועה הזורמת בציר המזרחי. המחלפים החדשים שהוקמו בין מחלף גולני לצומת עמיעד הם: מחלף נטופה, מחלף בקעת נטופה, מחלף עילבון, מחלף מסד רביד, מחלף צלמון, מחלף קדרים, מחלף נחל עמוד ומחלף כחל.

במסגרת שיתוף פעולה עם משרד הביטחון, צה"ל, והמועצות האזוריות, הקימה חברת נתיבי ישראל מעברים בטיחותיים לחיילים והולכי רגל, בסמוך למחנות הצבאיים והיישובים לאורך התוואי, במקומות בהם נדרשה חציית כביש ראשי. המעברים החדשים מאפשרים גישה בטוחה לתחנות האוטובוסים המשרתים את התושבים והחיילים.

כביש 65/85 החדש הינו פרויקט "ירוק" במסגרתו נערך שיקום נרחב של אוצרות טבע ושמירה על חיי בעלי חיים. הפרויקט כלל שיתוף פעולה הדוק של נתיבי ישראל עם רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, רשות העתיקות  והגופים הירוקים לפיתוח הנוף, תוך שמירה על ערכי הטבע וחייהם של בעלי החיים בתוואי הפרויקט.

לראשונה בארץ פורקו סוללות עפר בתוואי הכביש שחסמו את זרימתם של שלושה נחלים, נחל עמוד, נחל עכברה ונחל צלמון במקום סוללות העפר הוקמו שלוש מערכות גשרים חדשים, ופונו למעלה ממיליון קוב עודפי עפר ששמשו כחומרי מילוי במקומות אחרים בפרויקט. קטעי הנחלים שוקמו בשיתוף רשות הטבע והגנים וקק"ל ותתאפשר בהם זרימת מים שנחסמה במשך מספר עשורים ומעבר לבעלי חיים רבים. בסמוך לנחל עמוד הוקם חניון למטיילים ואזורי חניה מוסדרים. 

במהלך העבודות, הועתקו מתוואי הכביש כ- 450 עצים בוגרים, כ- 4,000 עצי זית וכן מיליון ומאה אלף פקעות של צמחים, בהם: חצבים, רקפות, עיריות, כלניות, סחלבים ועוד. לקראת סיום הפרויקט הושבו הפקעות והעצים ונשתלו בתוואי החדש.

כביש 65/85 חוצה מספר רב של בתי גידול לחיות בר. כדי לשמור על רצף אקולוגי הוקמו לאורך התוואי מעברים בטיחותיים לבעלי חיים. מדובר בשלושה מעברים אקולוגים תחתיים וגשר אקולוגי עילי סמוך לצומת עמיעד.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
גיליון השבוע
מופץ בעשרות ישובים משנת 1986 לפרסום 04-6971469

כן חיוני/ לא חיוני? האבסורד שבסגר הנוכחי

זמן קריאה מוערך: 2 דקות כן חיוני/ לא חיוני?הסגר החדש גורר איתו יותר שאלות מתשובות, יותר אי הבנות מהסכמות ולצד זה שלל פתרונות יצירתיים כדוגמת אותו בעל עסק שכתב פשוט

אופיר סופר: היה ראוי שהמדינה הייתה משקיעה באופן מיידי מיליארד שקלים במיגון הצפון״

זמן קריאה מוערך: < 1 דקה בדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון ביוזמת ח״כ אופיר סופר מסיעת ימינה בנושא תוכנית ״מגן הצפון״, הוא אומנם פירגן לשר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל

דילוג לתוכן