fbpx

זה הזמן להתחדש בקריירה

חשבתם להתחדש בקריירה? יש לא מעט על מה לחשוב בנושא, אבל בינתיים קבלו כמה דברים שכדאי לדעת ומאיפה מתחילים.

בעבר הרחוק, השאלה "מה אעשה כשאהיה גדול" כמעט לא הייתה נשאלת. לאבא נגר היה בן נגר, ולאבא רואה לחשבון סביר היה שגם הבן ילמד ראיית חשבון וגם יקבל את המשרד בעתיד.

שנים אחר כך אפשר היה לחוש בהיפוך המגמה, וילדים בחרו בדיוק ההפך מהוריהם. אם האימא הייתה קרייריסטית, הבת בחרה במשרה שמשלבת בית ועבודה ושהייה ארוכה יותר עם הילדים. כמו שכתב הזמר המוכשר חנן בן ארי: הוא מברך את ילדיו שלא יקבלו את השריטות שלו.

ככל שהשנים עוברות אני מוצאת שגם בתחום הקריירה (ולא רק עם כסף) אנשים נוטים להתגלגל בקריירה ופחות לנהל אותה.

"למה תכנות?" אני שואלת את הבחור הצעיר שמולי, והוא עונה: "יש לי חבר בהייטק שמרוויח הרבה כסף."

או: "למה בחרת ללמוד תעשייה וניהול?", והתשובה: כי לא ידעתי מה ללמוד, זה מקצוע רב תחומי ואפשר להתמקצע בכמה תחומים כגון או"ש, תפ"י, שיווק, לוגיסטיקה וכן הלאה. 


רבים לא עוצרים ולא שואלים את עצמם: "מה באתי לעשות פה בעצם?", "מה האור שלי?", "מה הטוב שלי לתת לעולם?"

איפה אני יכול/ה להשפיע, לתרום, להיות שייך/ת, משמעותי/ת, תורם/ת ובעל/ת ערך?

בימים בהם יוקר המחיה מזנק משנה לשנה, יש שיקולים נוספים לבחירת קריירה או לשינוי קריירה.

אם בעבר תואר ראשון היה הדבר המיידי לאחר השחרור מהצבא, מתוך ידיעה שתואר יקדם אותי למקצוע נחשב – הרי שהיום צעירים חושבים פעמיים אם ״לבזבז״ זמן וכסף על תואר של שלוש שנים; שהרי אפשר לבחור בהכשרה מקצועית קצרה, ולהשתלב במקצוע נחשק ומכניס כמו למשל בודק תוכנה בהייטק.

דוגמה נוספת היא אנשים שרוצים להיות פסיכולוגים, אבל תואר ראשון זה לא מספיק (כי צריך לפחות תואר שני); אבל מכיוון שהמשך לימודים לא בא בחשבון – אז אולי אפנה לאימון, הדרכה ועוד.

כך קורה שא/נשים מגיעים לאמצע החיים עם משבר גיל 30, 40, 50 או 60 – ומתחבטים עם שאלות מהותיות באמת, גם בנוגע לקריירה שלהם.

תוסיפו לזה את משבר הקורונה, שינויים בצורת העסקה, תחושת תקיעות בשכר – והנה לכם עוד כמה סיבות להתחדש ולהתרענן בקריירה חדשה, או לפחות להתחיל לחשוב על כך לקראת האביב.


אז איך מתחילים? מה עושים? ומהם השיקולים אותם צריך לקחת בחשבון?

"ייעוץ תעסוקתי בראייה הוליסטית משלב שלושה פרמטרים חיוניים", אומרת דניאלה הירש, יועצת תעסוקתית בכירה: "מה אנחנו אוהבים, במה אנחנו טובים וגם מה המציאות הנוכחית בשוק העבודה בתחום המבוקש."

הנה הסבר קצר וממצה על כל היבט.


1. מה אני אוהב – איפה נמצאות התשוקות שלי

בספרו "הסוד טמון באנשים", כתב מורטון מנדל שאחד הפרמטרים המשמעותיים שלו לקבלת עובד הוא לבדוק את רמת התשוקה שלו לתפקיד; כלומר את האנרגיות, השמחה והרצון האמיתי שלו ביחס לתפקיד, כי את כל היתר אפשר ללמד.

לדוגמא עורכת דין שעבדה שנים רבות בארגון מוסדי גדול, הפכה בגיל 50 למדריכת טיולים ובעקבות משבר הקורונה למספרת סיפורים. למה? כי היא מאוד אוהבת היסטוריה.

דוגמאות נוספות:

עובדת סוציאלית שהפכה לדוגמנית אחרי תוכנית ריאליטי. כי שם הכסף הגדול.
שוטרת שהבינה שהיא רוצה לשמח אנשים באמצעות אוכל ופתחה חברת קייטרינג מצליחה.

לרבים שאני פוגשת יש תשוקה לעשות משהו אחר, ואני אומרת: "אם יש לך חלום, אל תיתן לו ללכת".

אפשר להתחיל בצעד קטן כמו להתנדב בתחום שאתה מאוד רוצה לעסוק בו, לצבור ניסיון ואז להשתלב במשרה בהמשך.


2. במה אני טוב – היכולות, הידע והכישורים

לעיתים נוכל לקחת את הידע והכישורים שלנו לתחום חדש.

למשל, אם אני מהנדס בתעשייה ודי נמאס לי, מיציתי ואני רוצה שינוי – אני יכול לקחת את הידע, הניסיון והכישורים שלי לתחום אחר וחדש לגמרי.

אם נמאס לי להיות מורה לאנגלית, במקום זאת אני יכולה ללוות משפחות שעושות רילוקיישן לחו"ל; זה אומר להכין את בני המשפחה מבחינת השפה והתרבות למעבר למדינה אחרת.


3. בדיקה והבנה של מה קורה בשוק העבודה

הגיעה אליי עוזרת אישית למנכ״ל שרצתה שינוי. חקרנו מה היא הכי אהבה ונהנתה לעשות בתפקיד שלה, ומצאנו שהיא כותבת תוכן נהדר.

אחד הפרויקטים שלה היה לבנות יחד עם חברה חיצונית את האתר לחברה, לכתוב בו תוכן וגם לנהל את כל הקשר עם הלקוחות דרך המדיה החברתית.

במפגש איתי היא למדה שיש מקצוע שנקרא מנהל מדיה חברתית, וכך היא הגיעה לחברת ביטוח גדולה למחלקת שיווק כמנהלת בתחום.

אם אתם רוצים להתחדש בקריירה או לבדוק האם השכר שאתם מקבלים היום נמצא בטבלאות השכר, אני ממליצה להכיר אתר ממשלתי חדש יחסית בשם עבודאטה.

מדובר באתר של משרד הכלכלה וארגון הג'וינט, אשר מרכז מידע חדש ומעניין בנושא לימודים, עבודה ונתוני שכר במגזרים שונים. באתר יש גם שאלון לגבי התאמה לעיסוקים שונים, והוא פורס בצורה יפה את כל האפשרויות להכשרות מקצועיות וטכנולוגיות.

המלצה נוספת היא להתייעץ עם מי שעובד כיום בתחום אליו אתם רוצים לעבור. לדוגמה, הפניתי לקוחה שלי לקבוצת "צריכים משהו" בפייסבוק – כדי שתוכל לדבר עם מנהלת גיוס; זאת מכיוון שחשבה לעבור מתחום ההוראה לתפקיד של מנהלת גיוס בחברה גדולה.

למרות שבתחום ההוראה היא כבר לא יכלה יותר לסבול את רעש הילדים, לבסוף היא גילתה כי מנהלת גיוס הוא תפקיד מאוד סיזיפי עבורה, של מיון קורות חיים. 

אם התחום אליו אתם רוצים לעבור מצריך לימודים ארוכים או יקרים, אני ממליצה להתחיל (אם ניתן) ב"סדנת טעימה". למשל, במקום להתחיל בלימודי קוסמטיקה אורכים ויקרים – התחילו סדנה קצרה של 3 ימים ובדקו האם אתם מתחברים למקצוע, לחומרים השונים איתם עובדים, לריחות ועוד. 

בברכת חג אביב שמח והתחלות חדשות וטובות.
דניאלה הירש, יועצת תעסוקתית ומומחית לכלכלת המשפחה

השאר תגובה

דילוג לתוכן