fbpx

מהי הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת נקראת גם הוראה מותאמת. היא מטפלת בכל מיני בעיות למידה על ידי שיטות וגם טכניקות שמותאמות אישית לתלמיד. למעשה, הוראה מתקנת נועדה עבור תלמידים שקשה להם לתפקד בהתאם למצופה מהם וזאת בהתאם לרמה התקשורתית, רגשית או השכלית שלהם.
בגלל הקושי לתפקד כמצופה מהם, יש להם הישגים נמוכים ביחס לתלמידים אחרים בכיתה בה הם לומדים.

הכתבה בשיתוף עם מכללת השכל פיתוח מקצועי לעובדי הוראה. במכללה מוצעים קורסים לעובדי הוראה, בהם גם קורסים להוראה מתקנת.

המטרה העיקרית בהוראה מתקנת

אחת המטרות המרכזיות היא תיקון תפיסות לימודיות שגויות או דרכי פעולה שגויים של התלמידים. כל אלה גורמים להם לא להצליח מול אתגרים חינוכיים שונים. על כן, על מנת לעזור לאותם תלמידים, יש מורים להוראה מתקנת. מדובר על מורים שמתמחים בלקויות למידה. אגב, על פי מחקרים שנעשו בתחום, נמצא שבמידה ויהיה יישום של טכניקות הוראה מתקנת עוד בגיל צעיר, יהיה שיפור משמעותי בהישגים של התלמיד בהמשך.

מימוש הפוטנציאל של התלמיד

על פי ההוראה המתקנת, יש להעניק לתלמיד כל האמצעים וזאת על מנת שיוכל לממש במקסימום את הפוטנציאל שלו. על כן, יש דגש לא רק על פיתוח מיומנויות לימודיות שונות אלא יש גם דגש על עידוד ההתנהגות החיובית של התלמיד, שיפור והעלאת המוטיבציה שלו, פיתוח המודעות העצמית שלו ועוד.

הוראה מתקנת – ניתן ליישם באופן פרטני, בקבוצות קטנות ובכיתה

אמנם הוראה מתקנת אמורה להיות ספציפית עבור התלמיד היחיד, אבל אפשר בהחלט ליישם אותה גם בפורמטים שונים כמו כיתה או קבוצת קטנה. על מנת שההוראה המתוקנת תותאם לכל תלמיד, מומלץ לבצע את השלבים הבאים:

-איסוף מידע – יש לעשות זאת באמצעות ראיונות, אבחונים, תצפיות, הערכות חינוכיות והערכות פסיכולוגיות. המידע שנאסף מכל אלה יכול לתת תמונה רחבה של התחומים שבהם התלמיד חזק ועל התחומים שבהם התלמיד חלש.

-תכנית עבודה תקופתית – במסגרת התכנית, התחומים שבהם התלמיד חזק מקבלים חיזוק נוסף. כך התלמיד מקבל עוד יותר ביטחון לקראת השלב הבא המתמקד בהתמודדות עם הקשיים שלו (שנובעים מהתחומים בהם הוא חלש).

-פידבק באמצעות הערכות הניתנות מדי תקופה – מבוצעות בדיקות שיטתיות וגם תקופתיות בכל מיני תחומי לימוד וזאת על מנת שיהיה אפשר לבחון את התקדמות התלמיד. הדבר מביא לכך שיהיה אפשר להתאים את דרכי ההוראה והחינוך לתלמיד, מה שיאפשר התקדמות לשלבי הלימוד הבאים בצורה הטובה והמוצלחת ביותר.

מתי מתחילים בהוראה מתקנת?

יש שימוש בטכניקות של הוראה מתקנת בבתי הספר היסודיים במקצועות הבאים: הוראה מתקנת בקריאה, בכתיבה ובחשבון. בתיכון לא נעשה שימוש ועל כן תלמידים המתקשים בלימודים, נותרים ללא מענה. הפתרון עבורם יהיה מורה פרטי שיש לו ידע וניסיון בלקויות למידה.

השאר תגובה

דילוג לתוכן