fbpx

אימהות מובילות לשינוי בצפת – כנס חשיפה לאימהות למען ילדינו

בשבוע שעבר התכנסו במכללה האקדמית בצפת, עשרות נשים וגברים, לצד בני משפחותיהם, לערב חשיפה לקבוצת אל"י (אימהות למען ילדינו) – קבוצת מנהיגות של אימהות מובילות שינוי בצפת- כולן אימהות לילדים עם צרכים מיוחדים.

איך הכל התחיל? עד למפגש האימהות כל משפחה והורים עברה לבד את האתגרים הרבים מרגע לידה של ילד בעל צרכים מיוחדים- בחירת מסגרת חינוכית מתאימה, בחירת מטפלים, זכויות בביטוח לאומי, רשויות, נגישות בבית ובמוסדות, תהליכי אבחון ועוד.

לפני כחצי שנה יזמו נציגי מחלקת הרווחה הקהילתית בעיריית צפת, בשיתוף החברה למתנ"סים ועמותת איל"ן, את הקמת קבוצת האימהות. במקביל נוצר חיבור עם ארגון קש"ר, המרכז את הזכויות של משפחות וילדים עם צרכים מיוחדים שבמסגרתו הוקדמו למעלה מ-40 קבוצות מנהיגות ברחבי הארץ "קהילות בקשר- מובילות שינוי".

למפגש הראשון של הקבוצה הצפתית הוזמנו אימהות בשיטת פה לאוזן ובהמשך הצטרפו אימהות נוספות. ראשית התהליך הקבוצתי היה בהיכרות וגיבוש של הקבוצה, הכוללת נשים חרדיות, חילוניות ודתיות- כולן תושבות העיר. אט, אט הובן כוחה של הקבוצה לעומת האינדיבידואל המנסה לקדם לבד את מטרותיו.

השלב הבא היה בירור הערכים החשובים להן, בניית חזון משותף והצבת מטרות הכוללות שינוי תפיסה כלפי השונה, פיתוח מענים למשפחות מיוחדות ויצירת קהילה של משפחות מיוחדות בצפת. בנוסף, הקמת מענה לבוגרים ומועדוניות אחרי בתי הספר, ליווי הורה להורה, אירועים תרבותיים בשילוב הקהל הרחב, מיצוי זכויות ושיתוף פעולה עם הרשות והשתתפות בוועדות רלוונטיות.

לאחר התהליך המשמעותי, נערכה פגישה עם בעלי התפקידים ברשות- ראש העיר אילן שוחט, מנהל מחלקת הרווחה שרלי שריקי, מנהל המתנסים ליאור הרשמן, מנהל המוקד העירוני גור אריה, ראש צוות עבודה קהילתית רותי שטרית ויו"ר מנהל חינוך חרדי הרב נחמן גלבך. בפגישה הועלו רעיונות לשיתופי פעולה והראשון שבוצע היה ערב חשיפה לציבור הרחב.

לקראת ערב החשיפה, קבוצת האימהות המונה כ15 נשים גייסה תרומות רבות מבעלי עסקים וארגונים בעיר ששיתפו פעולה. ערב החשיפה התקיים באודיטוריום המכללה האקדמית והגיעו קהל מגוון של אימהות ואבות לילדים עם צרכים מיוחדים, גננות, סייעות וצוות פרה-רפואי במוסדות החינוך המיוחד בעיר, כמו גם מכובדים- רב העיר הרב שמואל אליהו, ראש העיר, מנהל מחלקת הרווחה ויו"ר מנהל חינוך חרדי בעירייה.

במהלך הערב הוצגה הקבוצה ומטרותיה, הועלה מופע "אני וליאור- בדרך אל האור" המתארת את ההתמודדות וההצלחות של זוג הורים בגידול ילד עם אוטיזם. במופע שיתפו גם נציגים מהקהל שהתרגש, צחק, בכה ושמח על ההזדמנות להיחשף לשונות.

אילן שוחט ראש העיר ברך על התהליך; "הרגע שבו תושבים מתאגדים ולוקחים אחריות תחת נושאים משותפים- זה דבר מדהים הן לנו כרשות לדעת ולהכיר את הבעיות ואת ההתמודדויות בצורה ממוקדת ואותנטית מהשטח, והן לקבוצה עצמה להבין את ההיקף ואת העצמה. כל קבוצה כזאת שתקום תזכה לליווי ותמיכה מצד העירייה".

הדס קדוש-סבן עו"ס קהילתית ומרכזת תכנית קהילה נגישה המלווה את הקבוצה מספרת; "אנו רואים חשיבות רבה בשותפות ומעורבות של המתמודדים והמשפחות. כך גוברים הסיכויים לקבלת מענים מותאמים ומיטביים". ניתן לעקוב בפייסבוק "אימהות מובילות שינוי בצפת", [email protected] ורד קסטיאל- 050-3990847, איריס וודובוז- 052-2814669.

דילוג לתוכן