fbpx

החולייה הראשונה בשרשרת- כל מה שצריך לדעת על מדידות שטח לפני בניה

צילום: freepik/bl

פרויקט בניה ציבורי הוא פרויקט אשר אינו עוסק במבנים לצורך מגורים, כי אם נוגע באינטרסים ציבוריים, ועושה שימוש בשטחים המיועדים לטובת הציבור על פי התב"ע העירונית, דוגמת תשתיות, כבישים, שדות תעופה, מסילות רכבת, מחלפים, נכסים בנויים לצורך שירות הציבור: משרדים ממשלתיים, משרדים של רשויות מקומיות, מתנ"סים, בתי תרבות ופנאי ועוד. פרויקטים אלו ורבים נוספים, מאופיינים כמורכבים במיוחד ומצריכים תכנון קפדני, התנהלות בירוקרטית ועמידה בתבחינים ובסטנדרטים של דיוק ומקצועיות.

במטרה להכיר את אתגרי הענף וחשיבותו, הזמנו את אליאס חורי, מהנדס אזרחי מומחה ובעל ניסיון בן קרוב לשלושה עשורים בכל סוגי המדידות, והבעלים של חברת גאוטופ הנדסה, החברה המובילה בצפון להנדסה אזרחית ומדידות שטח. גאוטופ הנדסה מביאה חיבור בן צוותים מקצועיים המנוהלים על ידי מודדים מוסמכים ומקצועיים, לטכנולוגיות מובילות בתחום המדידה.

ביקשנו מאליאס חורי לשפוך אור על היבט המדידות בפרויקט בניה, ציבורי ופרטי, וחשיבותו של מודד מגרש מוסמך.

מתי יש צורך בשירותי מודד מגרש מוסמך?

תחילתו של כל הליך בניה, ציבורית או פרטית, דורשת מדידה מקצועית של השטח, באמצעים מתקדמים וברמת דיוק גבוהה, ליצירת מיפוי טופוגרפי, אשר משקף את ממצאי השטח, החל מגבולות והיקף, וכלה בעומק, שקיעה, מצב קרקע, קיום אלמנטים וגופים זרים ועוד.

שירותי המודד נדרשים כבר בהליך רכישת הזכויות על המגרש, כבטוחה וכתבחין לווידוא כדאיות העסקה ובדיקת היתכנות הבניה המיועדת על גבי השטח.

עם רכישת הקרקע ו/או בטרם יציאה לתהליך הבניה, יש לבצע מדידה של השטח על פי כל המאפיינים האמורים, וליצור מפה טופוגרפית אשר תשמש בסיס לתכנון האדריכלי וההנדסי.

במהלך פרויקט הבניה יתבצעו מדידות המשך, המיועדות לבחון עמידה בתכניות, ולמנוע טעויות בינוי וחריגות מן התכניות.

עם סיום הפרויקט תתבצע מדידה נוספת לשטח ולמבנה, אשר תהווה אסמכתא לאישור הבניה תוך עמידה בתכניות הבניה ובתנאי ההיתר, לצורך קבלת טופס אכלוס, טופס רישיון עסק, או כל היתר נדרש על ידי הרשויות בהתאם לאופי ולמטרת הבניה.

מה תפקידה של חברת המדידות?

חברת המדידות היא הגוף המקצועי אשר ההתקשרות עמו מבטיחה ליווי מקצועי, ייעוץ וניהול בירוקרטי, בכל הנוגע למדידות השטח, לצרכי הבנייה, לקבלת היתרים ועוד.

פניה לחברת מדידות נועדה בראש ובראשונה לקבלת שירותי מודד מגרש מוסמך ולהנפקת מפה טופוגרפית של השטח, אולם המקצועיות שחברה כזו מביאה, נוגעת גם בצרכים רלוונטיים אחרים דוגמת היכרות עם התב"ע המקומית בעיר, מעמד הקרקע אל מול הרשויות, איתור סיכונים ומגבלות בניה, הנחיות וליווי במיצוי זכויות והיתרים, מתן כלי מקצועי בידי האדריכל ומהנדס הפרויקט, חלוקת השטח בין רוכשים ובעלי זכויות ועוד.

מדידות בבניה מסחרית

מדידות שטח ומבנים באזורי מסחר כוללות מורכבויות ואתגרים, ודורשות ידע וניסיון בתחום המדידה האמור, כמו גם עם הרשות המקומית, ייעוד הקרקע בתב"ע, אפשרות לעירוב שימושים ועוד. מדידת שטח מגרש המיועד להקמת מפעל תביא בחשבון את מיקום המגרש ביחס לסביבה ולאזור, עומק הקרקע ותנודות שיבואו בחשבון בתכנון ההנדסי על פי עומס צפוי וייעודי המבנה, נגישות ואלמנטים ייחודיים נוספים.

מדידות לתשתיות

מדידות שטחים לצרכי הקמת תשתיות הן מדידות ייחודיות, של שטחים רחבי היקף, הכוללים חיבור עם שטחים הכוללים נכסי בינוי ו/או תשתיות אחרות. מדידות אלו נועדו להוות בסיס לתכנון כבישים ומחלפים, מסילות רכבת ופרויקטים אחרים, אשר צפויים ליצור עומס לא שגרתי על הקרקע, עשויים לנגוס בשטחים פרטיים במסגרת הליכי הפקעה, ודורשים רמת דיוק גבוהה במיוחד ללא מקום לטעויות ואי דיוקים. מדידות לתשתיות דורשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, למתן מענה למגבלות נגישות, למדידות מורכבות ולדיוק ברמה שאין שניה לה.

מדידות לפרטיים

מודד מוסמך לצרכי מדידות עבור פרטיים מבצע מגוון סוגי מדידות, דוגמת: מדידת שטח דירה לפני קניה/מכירה, מדידת דירה לצורך בחינת תחשיבי ארנונה, מדידת מגרש פרטי לצורך בניה, מדידות לצורך פיצול חלקות בין בעלי נכסים, מדידות בניינים, שטח משותף ודירות לפני התחדשות עירונית ועוד. מדידות אלו מתבצעות על ידי מודד מוסמך אשר מתמחה בסוג המדידה האמור, ונתוני המדידה מהווים אסמכתא רשמית אל מול מוסדות ורשויות, לרבות תוקף משפטי.

הכתבה הוכנה בשיתוף פעולה עם גאוטופ הנדסה – חברת מדידות. למעבר לאתר https://geotopeng.co.il/


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

יש להירשם לעדכונים כדי לקבל את הפוסטים האחרונים לאימייל שלך.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן