fbpx

המאבק על הכשרות בצפת: מדוע החילונים מופלים לרעה ולאן הולך הכסף הגדול?

תפקודם והתנהלותם של רבני הערים בישראל, מעסיקה בשנים האחרות רשויות רבות גם בגלל העובדה שמינוי רב הוא לכל החיים, מה שמאפשר לרב עיר כוחות שהם מעבר ליכולתו של ראש העיר.

צילום: דף הפייסבוק של ארקדי בארסט.

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת הוא בעצם משפיע על החיים של כולנו וזה קורה בעיקר באמצעות מערך הכשרות עליו הוא חולש ובראשה עומד הרב מרדכי ביסטריצקי. בהתאם לחוק איסור הונאה בכשרות מי שמוסמך לתת תעודות הכשר בישראל הם רק הרבנים המקומיים במקום כהונתם. במקרים בהם אין רב מקומי – מועצת הרבנות הראשית יכולה למנות ממלא מקום לתפקיד זה. במקרה של צפת אין חולק על כך שבשנים האחרונות מערך השליטה בכשרות בצפת של ביסטריצקי.

מהפיכה שהכריזה לאחרונה המועצה הדתית בנושא תעודות הכשרות עוררה את זעמם של סוחרי צפת, בעיקר מענף המזון והמסעדנות שבלאוו הכי נאבקים כעת בהשרדות עקב נגיף הקורונה. תעודות הכשרות בצפת בודלו ע"י צבעים על מנת שהציבור יידע לזהות את רמת הכשרות בבית העסק. מה שלא סיפרו במועצה הדתית בצפת שהמידע הזה יוצג רק לחרדים ולא לתושבי צפת החילוניים והמסורתיים. מידע זה הועבר לפרסום בעיתונות החרדית בלבד כך שהוא לא נחשף לכלל הציבור. ארקדי בארסט, סגן ראש העיר, התקשה להשאר אדיש לנושא והחליט להאבק מול ההחלטה של הרבנות בצפת המפלה לטענתו את החילונים והמסורתיים.

ארקדי בארסט העלה בדף הפייסבוק שלו את התנגדותו לכך: "שמעתי על הגזירה החדשה שהרב ביסטריצקי מבקש להטיל על סוחרי העיר צפת. מדובר בסוג חדש של כשרות שהרב מבקש לכפות על המסעדות בעיר. כפי שאני מבין אין הדבר חוקי וגם לא נכון. ולא רק שהדבר הוא לא נכון, אלא שגם העיתוי שבחר הרב הוא לא נכון. בהיותי סגן ראש העיר ואדם שמגן על העיר ותושביה – אני בצד של העסקים עליהם מנסים להטיל גזירה חדשה. אני בצד של האנשים שמנסים להגן על פרנסתם ועל משפחותיהם בשעה קשה זו. כולם יודעים שבכל 17 השנים בהן אני מכהן כחבר מועצה, הייתי סגן ראש העיר, ממלא מקום ראש העיר, ובמשך כל התקופה הזו מעולם לא יצאתי נגד הציבור הדתי צפת. גם היום אני לא יוצא נגד הדת, אלא נגד כפייה דתית. נגד הפרת חוק. נגד גזרות קשות, אשר לדעתי ובשעה זו הן גם דבר הלא כל כך יהודי. לכן אני באופן אישי אעשה הכל כדי למנוע את ה"חידוש" של הרב ביסטריצקי בצפת".

עלויות מונופול הכשרות

כדי להבין עד כמה מערכת הכשרות משפיעה על יוקר המחיה, צריך קודם להבין את עלויות מונופול הכשרות: המדינה, באמצעות המועצות הדתיות, גובה אגרה שנתית בעבור השגחה על כשרות. סכום זה מגיע בנוסף לתשלום הקבוע שמשלם בעל העסק למשגיח הכשרות. לפי דו"ח של עו"ד עמיחי פילבר מפורום קהלת, סך ההכנסות של המועצות הדתיות מאגרות בנושא הכשרות עמדו על כ- 59 מיליון שקל בשנת 2018 לבדה. בנוסף, העובדה שכיום לא ניתן לכתוב את המילה "כשר" בבתי עסק ללא הכשר של הרבנות, מביאה לכך שעסקים שמחפשים כשרות מחמירה יותר משתמשים בשירותיהם של גופי כשרות פרטיים (בד"צים) – בנוסף לתעודת הכשרות של הרבנות. המשמעות: תשלום כפול – גם לרבנות וגם לבד"ץ. סך עלויות מונופול הכשרות הוערכו בדו"ח של משרד האוצר בכ- 600 מיליון שקל בשנה.

הפוסט של מסעדת שיטאקי: "בזיון במערך הכשרות בצפת"


אושר ממסעדת שיטאקי הפועלת בצפת "לפני 6 שנים הקמתי את מסעדת שיטאקי במו ידיי ובחרתי לפנות למועצה הדתית בדרישה לכשרות. על פי כל הנהלים והדרישות, הוענקה לי תעודת כשרות "מהדרין צפת". במשך 5 שנים המקום התנהל עפי הדרישות, עם משגיח כשרות מטעם הרבנות ותעודה כהלכתה. יום בהיר אחד, כאשר מבחינת מוצרים וסחורה הכל נותר בעינו כמו היום הראשון שנפתחה המסעדה, הוחלט מטעם המועצה הדתית כי "אין לכלול מוצרים חתם סופר תחת כשרות מהדרין" כפי שהיה במשך 5 שנים!! בהיותי מסעדה סינית/סושיה ובה מוצרים ורטבים אשר כשרותם חתם סופר מתוך בחירה במוצרים האיכותיים ביותר שקיימים בשוק, היה עליי להחליט את גורלי וגורל המסעדה אותה אני מתחזק יומיים וליל. פה עלתה השאלה "האם לסגור את המסעדה?!? או שמה לותר על הכשרות המהודרת בה מחזיקים רוב עסקי האוכל בצפת, דבר אשר יבדיל אותי אוטומטית ויפגע בפרנסתי". התעודה שמסתבר ונוצרה במיוחד עבורי, הייתה תחת כותרת "מהדרין-כלל הבדצים", למביני עניין זו פגיעה בהידור הכשרות, דבר אשר היה צפוי כי יפגע בקהל לקוחותיי ובהתאם גם בפרנסתי. לאחר בירור נוקב וכן סקר שוק דרך כל ספק אפשרי, הבנתי כי אין ביכולתי לוותר על איכות מוצריי וכי הדבר יכול לקלקל את שמי הטוב ואת מנות המסעדה האיכותיות, בחרתי "לוותר" על התעודה שקיבלתי מיום פתיחת המסעדה ונותרתי עם תעודת המהדרין "הצהובה".

במשך שנה וחצי, התנהלו אין ספור שיחות ואין ספור פגישות ביני לבין המועצה הדתית בשאלה "מה הבעיה שהתעוררה עם חתם סופר אחרי 5 שנות עבודה?" במקביל פניתי עם הסוגייה לאיגוד רבני חתם סופר, אצלם מתברר לא שמעו כלל על "התופעה המוזרה". כל הדבר התקיים לפני שנה וחצי, לאחר דין ודברים הוחלט כי לכל בעלי העסקים התואמים את ההנחיות החדשות תוענק תעודה "צהובה". אך לדאבוני, עד לכתיבת פוסט זה, שנה וחצי מפרסום הגזרה, אף עסק מלבדי לא קיבל שום תעודה חדשה, לא הוחלפה שום כשרות ואף עסק לא נפגע אפילו במאית בהשוואה אליי. פה לא נגמר הסיפור, מיום ליום הגיעו לאוזניי ולעיניי עסקים בהם קיים שימוש במוצרי חתם סופר וכן המשך התנהלות כתמול שלשום ללא כל שינוי!! כן גם ללא שינוי בתעודה הנעלה, "התעודה הכחולה"!! וכל זאת באישור הרב! אני קיבלתי את השינוי בכפייה, באילוץ, ללא כל ברירה אך במקביל בידיים פתוחות בכדי להמשיך לעבוד עם המועצה הדתית, להחזיק בכשרות העיר ולהאמין שהשינוי הוא לטובתי ונעשה מתוך הגינות ויושר.

שנה וחצי של טלפונים בלתי פוסקים לנוכח שינוי בכשרות, קהלים רבים ושונים שבחרו ברגליים לא לאכול במסעדה עם "התעודה הצהובה" וזאת שלא נעשה שוב שינוי במוצריי מיום הפתיחה! וכאן כנראה הסיפור רק מתחיל, היום לאחר תקופה לא פשוטה של השינוי וניסיון לשמור על שם המסעדה כפי שהיה תמיד, התעוררתי למציאות חדשה! הוחלט כי יבוצע שוב שינוי במערך הכשרות ושוב תוענק לי תעודה חדשה!!! שוב אזכיר כי לא הוחלף דבר וחצי דבר מיום פתיחת המסעדה! הדבר פורסם בעיתונות המקומית, מטעם המועצה הדתית ללא כל הכנה מוקדמת, ללא כל הודעה לי כבעל עסק בעיר ומחזיק תעודה מטעם המועצה.

עד היום בחרתי שלא לפנות לאף גורם מלבד מו"מ חוזרים מול המועצה הדתית, המשכתי להתנהל עפ"י הנהלים החדשים, בהתאם לכשרות החדשה וכן לשאת את התוצאות שלא היו לטובתי. אך זהו, הגיעו מים עד נפש!! שינוי נוסף במערך הכשרות? תעודה חדשה? שוב שיחות עם לקוחות יום וליל בניסיון להסביר מה בעצם כולל השינוי? לא ולא! עד כאן! הפגיעה בפרנסה עברה כל גבול, הפגיעה באוכל שאני מביא לבית, הזיעה שלי להלחם על עסק במשך מספר שנים בכדי להתפרנס בכבוד?!? היום הדברים יוצאים לאור! אני לא רק מבקש, אני דורש!! הגינות, יושר, טוהר!! כך לפחות חשבתי שדת צריכה להראות…"

השאר תגובה

דילוג לתוכן