fbpx

המכללה האקדמית צפת: "העולם וישראל לא עושים די לשמר את זיכרון השואה"

"שישה מיליון נרצחים הוא לא האומדן הסופי של קורבנות השואה. שרידים של עוד ועוד קברי אחים בהם אלפי קורבנות, מתגלים כל פעם מחדש ביערות מרוחקים ושטחים עזובים בקרבת ערים מרכזיות במרכז אירופה. שרידים אלה אני מגלה כל מסע חדש שאני עושה במטרה להשלים את מחקרי על זיכרון השואה" אומרת  ד"ר פלורנס לוקסנברג אייזנברג, חוקרת שואה במכללה האקדמית צפת, בשבוע בו מצוין יום השואה הבינלאומי לשואה.

ד"ר אייזנברג החלה את מחקרה: "הגנה על אמת – מאבק בהכחשה: האתגר לנהל ולשמר את אתרי הנצחה לשואה לשמירת אותנטיות ולהנצחת הזיכרון" לפני מספר שנים. יחד עם שותפתה למחקר ד"ר אן הנסן יצאו השתיים למסע מתיש ב-28 מחנות השמדה וקברי אחים, כדי לחקור את המצב הנוכחי ב-4 מדינות ו-10 ערים באירופה.

במהלך מחקרה ראיינה ד"ר אייזנברג 65  מנהלים שעובדים במחנות ומוסדות העוסקים בזיכרון השואה. מסקנות מחקרה מציבים תמונה עגומה על מצבם של חלק מאתרי הזיכרון של השואה באירופה. מאז הרחיבו השתיים את מחקרן ובקרו לאחרונה ב-38 אתרי השמדה של יהודי אירופה בהם 60 קברי אחים המוניים – רק ביער בקרנייקי בריגה – של נרצחים שחלקם לא נחקרו עד כה.

ד"ר פלורנס אייזנברג וד"ר אן הנסן בקברי אחים בקלוגה אסטוניה.

בשנה האחרונה הוזמנו להציג את מחקרן  במספר מדינות: בלבוב וצ'רניבסקי שבאוקראינה, שם גם חיפשה ד"ר אייזנברג את שורשי משפחתה שנספתה. הן השתתפו בהרצאות בווילנה בליטה, ובריגה  שבלטביה, והוזמנו לפורום ריגה בהשתתפות למעלה מ- 100 חוקרים ומדענים, שעסק "בשואה ורדיקליות מודרנית". בווילנה שבליטא הוזמנו להשתתף בכנס השנתי של IHRA  (הברית הבינלאומית לזיכרון השואה). במקביל להשתתפותן בכנס תיעדו באמצעות תצלומים וקטעי וידיאו את אתר השואה של פונאר וגטו וילנה לשעבר. בתום הרצאתה בריגה אמרה ד"ר אייזנברג לחוקרים " קחו פסק זמן של שעה וצאו ליער הקרוב הממוקם מחוץ לעיר , בקרו בקברי האחים ההמוניים רק אז תבינו את עוצמת השואה". בשנת  2019 יחקרו את קברי האחים בבלארוס.

בהרצאותיה התמקדה ד"ר אייזנברג ב-5 אתגרים הניצבים היום בפני ישראל והעולם לשימור זיכרון השואה: חינוך בני הנוער, מאבק באנטישמיות, הגברת מסעות הזיכרון של בני הנוער מרחבי העולם לאתרי ההשמדה בפולין, תיעוד סיפוריהם של הניצולים ש-40 מהם נפטרים מידי יום, וגיבוש תוכניות לשימור זיכרון השואה. לדבריה ישראל צריכה לעשות יותר לשמר את זיכרון השואה בעולם.

בפנייתה לעולם אומרת ד"ר אייזנברג "יש לזכור כי המספר 6,000,000 הוא אומדן בלבד. זה לא המספר האמיתי. יהודים רבים נוספים נרצחו בשואה בקברים לא מסומנים. הנאצים הרסו תיעוד כזה או לא תיעדו אותו כלל. לכן מספרם של הנרצחים גבוהה יותר מ- 6,000,000. ראיתי זאת במו עייני". ד"ר אייזנברג מקווה לפרסם את הדוקטורט שלה בספר שיצא לאור בקרוב ויתאר את מסעותיהן של החוקרות ברחבי אירופה בחיפושיהן אחרי קברי אחים ביערות של עוד ועוד נרצחים אשר נותרו נשכחים ולא מוכרים. היא גם מתכוונת לצלם סרט דוקומנטארי שיסכם את מסעותיה.  

דילוג לתוכן