fbpx

איך לטפל נכון בהתקפי חרדה?

התקפי חרדה הם מה המלווה לא מעט מבוגרים במאה העשרים ואחת. מדובר על רגע בו עולה תחושה של חרדה מאוד גדולה או פחד גדול המלווים לא פעם בתסמינים פיזיים לכל דבר. אלו יכולות להיות דפיקות לב מואצות או זיעה קרה, התקפי חרדה פוגעים באיכות החיים של הסובלים מהם ומקשים על איכות חיים תקינה.

אתם לא לבד 

רגע לפני שנצלול אל תוך המאמר ואל תוך הדרכים לטיפול במקרים הללו, חשוב לנו להגיד כי אנחנו כאן בשבילכם וכי אנחנו מבינים אתכם בהחלט. מדובר על חוויה מאוד לא קלה ובייחוד על חוויה שלוקחת משאבים עצומים של אנרגיה. הרבה פעמים, כשנמצאים בתוך החוויה, קשה מאוד לראות את מה שקורה מסביב, קשה לראות שמדובר על תהליך, שאתם לא תהיו במצב הזה לתמיד, שיש תקווה. חשוב לנו להגיד לפני הכל שאתם לא לבד ושמדובר על חוויה שמלווה הרבה מאוד אנשים. בין אם אנחנו מדברים על מי שסובלים מפוסט טראומה, מה שבישראל, יש קבוצה לא קטנה כזו, בין אם מדובר על מי שנמצאים בתקופה של מתח ועומס בחיים האישיים שמראה את אותותיה על הגוף. 

התקף פאניקה, ברמה המדעית, זו סיטואציה בה הגוף פשוט מפעיל את המערכת הסימפטטית לחינם. המערכת הזו היא זו שנועדה לעזור לנו שעה שאנחנו נמצאים ברגע בו אנחנו צריכים להגיב מהר, למשל, בימי האדם הקדמון המערכת הופעלה כאשר נדרשנו לבחור מממותה. 

מדובר על תופעה שהפכה שכיחה בשנים האחרונות בכל העולם המערבי. חשוב שתדעו כי יש דרכים לטפל בכך ושגם אתם יכולים לעבור את זה בשלום. 

כמה מילים על הסיבות להתקפי חרדה ומכאן גם על הפיתרון

התקפי חרדה נובעים מכך שהגוף רואה בסיטואציות שונות טריגר להפעלה של המערכת הסימפטטית, זו שדיברנו עליה קודם. המערכת הזו קשורה למנגנון אבולוציוני קדום שטבוע בכל אחד מאיתנו. מדובר על מנגנון קדום שנועד להגן עלינו בסופו של דבר, מפני תוקפים, מפני חיות רעות ולעודד אותנו לברוח. אבל היום, בעידן המודרני, כאשר אף אחד לא רודף אחרינו עם גרזן, התופעה הזו הופכת שכיחה אצל מי שנמצאים תחת לחץ גדול בעבודה ובחיים שטופי מידע. 

אגב, העובדה שאנחנו כל הזמן מעודכנים, בטלפונים החכמים, דרך הרשתות ועוד, הופך אותנו מודעים להרבה יותר גורמים לחרדה. כך שאם יש גל טרור בארץ או מלחמה, כולנו נמצאים במצב צבירה מתוח אפילו יותר ממה שהיה בעבר. 

המטרה לאורך התהליך הטיפולי היא כמו ללמד את הגוף מחדש לזהות סכנה. היא להזכיר לו, באופן לא בהיכרח מודע, איך להרגיש טוב יותר על ידי אימוץ של רוטינות מסוימות. 

מה האמצעים לטיפול בהתקפי חרדה

יש שיטות שונות הנועדות לטפל בהתקפי חרדה. אופציה ראשונה היא CBT. מדובר על שיטה טיפולית שבבסיסה עומד הרעיון כי הסיבה בגינה המוח מרגיש כך או אחרת קשורה להתניות מסוימות שיש לו, להנחות שיש לו על המציאות. אם נלמד אותו אחרת, למשל, שלא כל משימה בעבודה היא משימה דחופה ושלא יקרה כלום אם לא נעמוד ביעדים, המוח ילמד לבד שלא מדובר על מה שהוא טריגר להתקף חרדה. אנחנו יכולים לעשות את זה בהקניית הרגלים לשימוש בטלפונים חכמים, אנחנו יכולים ללמוד לעשות סיבוב ולראות את השמיים הכחולים כל עשר דקות של ישיבה במשרד. 

אופציה נוספת היא טיפול באמצעות שיחה. על ידי שיחה אפשר לפרק את הגורמים שמובילים אותנו להרגיש מותקפים ולהבין טוב יותר שלמעשה הכל בסדר. 

לנשימות ומדיטציה יש מקום בתהליך הטיפולי. גם זו דרך להבין שבסופו של יום הכל בסדר וגם אם יש לחצים זה לא אומר שיש להם משמעות בטווח המידי.

במידה ואתם מרגישים שאתם צריכים טיפול, יש לכם אל מי לפנות.

השאר תגובה

דילוג לתוכן