fbpx

יום עיון למורשת האר"י הקדוש נערך במכללה האקדמית צפת

"תורת האר"י מביאה קבלה חדשה לאחר תקופת החושך וחוסר החזון הרוחני שבה הייתה שרויה הקבלה לאורך תקופת הגלות" כך סיכם את דבריו הרב פדיה נגר, ר"מ בישיבת עתניאל, ביום עיון במשנת האר"י הקדוש שהתקיים במכללה האקדמית צפת.

rrrrr

יום העיון השלישי במשנת האר"י הפך מסורת והוא יוזמה של הרב בניהו ברונר, ראש בית המדרש במכללה ויוזם הכנס, המתקיים בחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים בהשתתפות סטודנטים מחוגים שונים במכללה.

יום העיון נפתח בדברי ברכתו של הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, שהדגיש בדבריו את חשיבותה של משנת האר"י הקדוש במסורת וההלכה היהודיים.

פרופ' חיים ברייטברט, נשיא המכללה, ברך את באי הכנס ואמר, כי המכללה רואה חובה לעצמה לקיים אירועים מעין אלו למען הצבור הרחב.

ההרצאתו של הרב פדיה, עסקה במהפכה שהביאה קבלת האר"י לעולם הקבלה, מהפכה חדשנית המוחקת במידה רבה את קודמותיה. סוד כוחה לפי ר' חיים ויטאל הינו בהיותה התגלות נשמתית שמימית ולא פרשנות שכלית. התגלות החוזרת ומתחברת לשורשי הידע הגואל, ומביאה אותו מחדש לעולם כהכנה לעידן החדש עידן הגאולה.  "קבלת האר"י פתחה פתח חדש להארה וממנו מאיר עולם הסוד עד ימינו".

rr

הרצאתו של הרב נתנאל לדרברג, ממדרשת מתת בכרמיאל, עסקה בהפצת תורת האר"י על ידי החסידות, שבאה לידי ביטוי בתיקון מידות ובמיוחד מידת העצבות, הגברת ערך השמחה, ומעבר לכך מנהגים רבים שהגיעו מתורתו של האר"י שהופצו בקהילות חסידיות. החסידות הבדילה בין תורת האר"י במישור העיוני- לימודי ובין ההנהגות המעשיות של האר"י, וכך יכלה להעביר את משנתו המעשית להמוני העם בעוד שמשנתו העיונית נותרה ליחידי סגולה.

הרב בניהו ברונר, עסק בהרצאתו בחשיבות התפלה לאדם על פי משנתו של האר"י, "הקשר החי בין האדם לה', ההשפעה של התפילה על האדם, החידוש שבכל תפילה ותפילה שמוסיפה לאדם קומה רוחנית נוספת. התפילה תורמת לתיקון האדם ותיקון העולם. התפילה בנויה לפי מבנה העולמות הרוחניים ולכן חשוב לשמור על סדר התפילה מתחילתה עד סופה כולל אותם חלקים שאדם הדחוק בזמן או מאחר לתפילה יכול לוותר עליהם על פי ההלכה". נושא נוסף וחשוב שהעלה הרב הוא   הכוונות בתפילה, מערכת רחבה ומפורטת שהאר"י גילה והעמיק בצורה רחבה. נושאים שגם בדורנו כדאי ליישמם בציבור הרחב, המשתוקק לתפילה בעלת משמעות.

דילוג לתוכן