fbpx

חורים בשיניים – המדריך השלם

חורים בשיניים, המכונים בשפה המקצועית עששת, הם תהליכי ריקבון שנוצרים בשיניים וגדלים ומחמירים בהדרגה. בשלבי ההתפתחות הראשונים החורים אינם גורמים כאב, וייתכן מאוד שלא תרגישו בהם ולא תדעו שיש בעיה. מחקרים מצביעים על כך שחורים בשיניים הם אחת מבעיות הבריאות הנפוצות בעולם. כולנו יכולים לסבול מחורים בשיניים בכל גיל וכבר בשלב הינקות. ביקורים תקופתיים חצי־שנתיים אצל רופא השיניים ימנעו את התקדמות העששת ויעצרו אותה כליל, ובדרך כלל מדובר בטיפול ממוקד, יעיל ומהיר. 

על אף שרובנו מקפידים על היגיינת פה טובה ומטפלים היטב בשיניים שלנו, אנחנו עלולים לפתח חורים בשיניים. אז נכון שלא נעים לשמוע מהרופא על חורים בשיניים, אך זה לא סוף העולם. יש סיבות רבות להיווצרות חורים בשיניים, ולא תמיד אתם אשמים במצב. מה שחשוב לדעת הוא שיש טיפול לחורים בשיניים, והטיפול הוא בדרך כלל קל ונטול כאבים. 

גיליתם שאתם סובלים מתהליכי עששת בשיניים? הסירו דאגה. טוב שהגעתם למרפאת השיניים וטוב שאתם מתחילים בטיפול. יש איך לטפל בחורים בשיניים ואפשר לעצור את התקדמות העששת. אז לכל מי שסובל מחורים בשיניים, הינה המדריך השלם לאבחון, לטיפול ולשמירה על שיניים יפות, חזקות ובריאות בכל גיל. 

איך מזהים חורים בשיניים?

אומנם אי אפשר להרגיש או לראות עששת בשלבי ההתפתחות הראשוניים, אך אפשר בהחלט לראות אותה ולהרגיש אותה בחלוף הזמן וככל שהיא מתקדמת. ראשית, רגישות בשיניים יכולה להעיד על התפתחות חור בשן. שנית, העששת ניכרת לעין ככל שהיא מתרחבת בחלל השן ונראית ככתם חום, שחור או לבן על השיניים. אם זיהיתם כתם יוצא דופן על זגוגית השן, קרוב לוודאי שזהו תהליך עששתי מתקדם וכדאי להגיע לרופא כדי שיאבחן אותו. ולבסוף, הרגישות בשיניים מתפתחת לכאבים חדים שאי אפשר להתעלם מהם. הכאב הוא הדרך של הגוף לאותת לנו על בעיה שצריך לפתור בהקדם. אז אם אתם סובלים מכאבים בשיניים, הרימו טלפון למרפאת השיניים ותאמו פגישה דחופה.

איך נוצרים חורים בשיניים?

חורים בשיניים נגרמים מפלאק. פלאק הוא חומר דביק שנצמד לשיניים ומכיל בקטריה, רוק, חומצה וחלקיקי מזון.  לכל אחד מאיתנו יש חיידקים בפה בפרט ובגוף בכלל, וזהו למעשה המצב הטבעי של הגוף. אך אם אנחנו צורכים מזונות או משקאות עתירי סוכרים, החיידקים שנמצאים בחלל הפה, הופכים את הסוכרים לחומצה. חומצה זו נשארת על השיניים כרובד פלאק. רובד הפלאק מתהווה כבר בתום האכילה, ולכן חשוב מאוד לצחצח את השיניים פעמיים ביום כדי להסיר אותו.   

אם לא נקפיד על צחצוח קבוע, חומצת הפלאק תשחק במהרה את זגוגית השן. זגוגית השן היא שכבת הציפוי הקשיחה שמגינה על השיניים מפני תהליכי עששת. ככל שזגוגית השן נחלשת, כך עולה הסיכוי להיווצרות חורים בשיניים. 

למה אנשים מסוימים נוטים לחורים בשיניים יותר מאחרים?

הרגלי התזונה של העולם המודרני ושפע המשקאות והמזונות המעובדים עתירי הסוכרים חושפים את כולנו לסכנה של עששת. אך יש אנשים שגופם נוטה יותר לתהליכים עששתיים, ויש לכך כמה סיבות. הינה כמה מהן. 

אנשים אחדים צורכים יותר מזונות ומשקאות ממותקים או חומציים מאחרים. כמו כן לא כולם מקפידים על טיפול יום־יומי מיטבי ואיכותי בשיניים. טיפול מיטבי בשיניים כולל צחצוח יעיל במברשת שיניים חשמלית, ניקוי בחוט דנטלי או בקיסמים, ניקוי חלל הפה במי פה וכן שטיפת השיניים באמצעות מכשירים המפיקים לחץ מים גבוה. נוסף על כך, רופאי שיניים רבים טוענים שפלואוריד מגן על זגוגית השן מפני היווצרות חורים, ולכן יש להגביר את צריכת הפלואוריד היומית. ניכר שיש אנשים שחשופים יותר לפלואוריד מאשר אחרים ואולי בכך הם מוגנים יותר מעששת. יש אנשים שסובלים מהפרעות פיזיולוגיות שחושפות אותם לתהליכי עששת. הפרעות אלה כוללות פה יבש, ייצור רוק מופחת, הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה ומחלות ריפלוקס. אלה הן נסיבות שאינן בהכרח נשלטות וחשוב להביא אותן בחשבון. ולבסוף, עששת מתפתחת בשיניים האחוריות יותר מאשר בקדמיות. בשיניים אלה יש חריצים ופתחים שיכולים ללכוד חלקיקי מזון ולהשאירם שם. כיוון שקשה יותר לצחצח את השיניים האחוריות, חלקיקי המזון עלולים להישאר עליהן לאורך זמן ולהפוך לפלאק מזיק. כל הסיבות האלה יחד וכל אחת מהן לחוד עלולות להוביל למצב של חור בשן אחת או אפילו יותר, ועלינו להיות מאוד מודעים לכך. הקפדה על צחצוח מיטבי ועל ביקורים תקופתיים אצל רופא שיניים מומלץ יסייעו במניעת עששת או באבחון מוקדם שלה.  

איך נטפל בחורים בשיניים?

אם אתם סובלים מתסמינים המעידים על חורים בשיניים כמו רגישות או כאב, ספרו על כך לרופא השיניים שלכם. הרופא יבדוק את השיניים ויאבחן תהליכים עששתיים במהרה. לא תמיד אפשר לראות תהליכי עששת בשיניים בבדיקה ראשונית. רופא השיניים לא יסתפק רק במראה עיניים, הוא גם יצלם את השיניים שלכם בסדרת צילומי רנטגן. אם אתם סובלים מעששת, צילומי הרנטגן יסייעו לו לאתר אותה במהרה. לאחר אבחון העששת, הרופא יציע טיפול. הטיפול המוצע תלוי בחומרת המצב. 

סתימות הן האמצעי הטיפולי הנפוץ ביותר לחורים בשיניים, והוא מיושם אם מצב העששת אינו מתקדם או חמור. כדי לסתום את החור בשן הרופא יסיר ממנה את הריקבון וימלא את החלל שנוצר בחומר סתימה שצבעו כצבע השן, והוא אינו בולט לעין. אם מצב העששת חמור ועצבי השן נפגעו, הרופא ימליץ על טיפול שורש כדי להציל את השן. הוא יסיר את רקמות העצב, כלי הדם ושאר האזורים הנגועים, יבדוק את מצב הזיהום ויטפל בו ולבסוף ימלא את השן בחומר מילוי ויכסה אותה בכתר. 

איך נמנע חורים בשיניים?

אומנם התופעה של חור בשן הינה תופעה דנטלית נפוצה, אך בהחלט אפשר להימנע ממנה. אז איך נמנע מחורים בשיניים ונגדל את הילדים שלנו בלי חורים כלל? נצחצח היטב את השיניים עם משחת שיניים מומלצת פעמיים ביום לפחות. נעדיף להשתמש במברשת שיניים חשמלית. רק מברשת חשמלית חזקה דיה להסיר את כל שכבות הפלאק מן השיניים גם באזורים שקשה להגיע אליהם, וזאת הודות לכוח הסיבוב המהיר שלה. ננקה את השיניים בחוט דנטלי או בקיסם מדי יום. נפחית צריכה של מזונות ומשקאות ממותקים או חומציים כמו ממתקים, מיצים, סודה ופחמימות מזוקקות. נגביל את הנשנושים בין הארוחות. נצרוך יותר פירות וירקות. נשתה הרבה מים ותה ירוק ונבקר את רופא השיניים שלנו בקביעות.

מניעת עששת אצל ילדים

אם רופא השיניים יזהה ששכבת זגוגית השן בשיניים של הילדים היא דקה מאוד, הוא ימליץ לאטום אותה כדי להגן עליה מפני התפתחות עששת. איטום השיניים הקבועות כבר לאחר צמיחתן יבטיח הגנה מלאה מפני היווצרות חורים והתפתחות תהליכי עששת חמורים. 

יש לכם חורים בשיניים? זה לא סוף העולם!

אפשר לטפל בקלות וביעילות בחורים בשיניים, אך צריך לאתר אותם בשלבים מוקדמים. אל תוותרו על בדיקה חצי־שנתית במרפאת השיניים. רופא השיניים שלכם ישמח לראותכם. אם יש לכם חורים בשיניים, רוב הסיכויים שהם לא יהיו חמורים והטיפול בהם יהיה קליל ומהיר.  

השאר תגובה

דילוג לתוכן