fbpx

איטום גגות – כל הטיפים החשובים

אם אי-פעם, איתרע מזלכם וסבלתם מבעיה כלשהי באיטום בגג ביתכם או, לחילופין, אתם גרים בקומה העליונה בבניין מגורים וגג הבניין נמצא ב-ד-י-ו-ק מעל לראשכם, אתם, בוודאי מודעים לחשיבות השמירה על איטום הגג, בכל הנוגע לשמירה על ערך הדירה / הבית שלכם, תכולתם, ולא פחות חשוב מכך – איכות חייכם. כשהגג אינו אטום בצורה המקצועית והנכונה ביותר, הנזקים שעלולים להיגרם לרכוש כמו גם אי הנוחות שעלולה להיגרם לשגרת חיי היומיום שלכם הם משמעותיים ביותר.

מהו איטום גג ומדוע הוא כל כך חשוב?

ברור שכאשר שאנחנו גרים בבית או בדירה נרצה שהגג שלנו יהיה אטום, גם מבלי להקדיש לכך מחשבה יתרה. אולם, בואו נבחן לרגע, לעומק, אילו נזקים עלול גג שאינו אטום בצורה מושלמת, לגרום לגרים מתחתיו. בנוסף לטפטוף המים הלא נעים ונזילת המים על הקירות (התיאור נשמע, אמנם, פסטורלי מעט, אבל במציאות, האמינו לנו, התמונה פחות מלבבת), חדירת המים פנימה לחללי המגורים איננה רק עניין אסטטי אלא היא מלווה בלא מעט סיכונים וחלקם, על אף שהם בריאותיים, פחות מוכרים. למשל, חדירת מים (חד פעמית או קבועה) עלולה לגרום להיווצרות נבגי עובש וטחב, בין אם בתקרה ובקירות ובין אם בתכולת הדירה. שאיפתם של נבגים אלו עלולה לגרום למגוון תופעות נשימתיות רחב מאלרגיה "פשוטה", דרך זיהומים שונים בדרכי הנשימה העליונות ועד לאסטמה והרעלות כתוצאה מאותם מיקוטוקסינים – כימיקלים רעילים שמיוצרים ע"י עובש וטחב. וזה, עדיין – מבלי שהזכרנו, ולו במילה אחת, את הנזק הכספי שעלול להיגרם בשל השחתת תכולת הדירה, או כאב הלב על אובדן חפצים או בגדים שיש להם ערך סנטימנטלי ואין כל דרך בה ניתן להחליפם בחדשים יותר…

אם כן, ברור שגג אטום הוא המטרה שלנו, וכעת, נוכל להתקדם ולדבר על דרכי האיטום השונות.

חומרים ודרכי איטום

בניגוד לתחומי שיפוץ הבית האחרים בחירתה של שיטת האיטום המתאימה אינה נסמכת, אך ורק על קריטריון איכותו של החומר או קריטריון מהירות ביצוע האיטום, אלא מתבססת, בעיקר, על השיטה והחומרים המתאימים, ספציפית, לגג שלכם. ככלל, ניתן לחלק את חומרי האיטום הקיימים כיום לארבעה סוגי חומרים מקובלים המשמשים לאיטום הגגות

  • יריעות הביטומניות 
  • חומרים הפולימריים
  • חומרים האקריליים 
  • ו…זפת. 

באופן טבעי, בשל הרכבם השונה של החומרים, ההבדלים ביניהם באים לכדי ביטוי בעמידותם בפני מים עומדים על הגג- מצב נפוץ למדי, הנובע לרוב ממרזבים סתומים, במשך הזמן שנדרש להם כדי להתייבש, ביכולת בידוד החום והקור שלהם (כן, לא רק איטום מפני גשם הגג אמור לספק, אלא גם בידוד מפני תנאי מזג האוויר בעונות השונות), וכמובן, גם במחיריהם השונים.

כאן, כאשר המדובר על איטום גגות מחירים רק נציין, כי המחירים השונים אינם מתבססים רק על החומר המשמש לאיטום ושטחו של הגג הנאטם, אלא אף מתחשבים בקריטריונים נוספים כרמת מקצועיותה של החברה המבצעת, משך זמן העבודה שהיא תצטרך להקדיש לכך, אורך תקופת האחריות הניתנת על העבודה וכיו"ב.

איטום גגות בשיטת היריעות הביטומניות

שיטת האיטום ביריעות הביטומניות נחשבת לשיטת איטם יעילה במיוחד, בשל עמידותן של היריעות המולחמות – הן מסוגלות להחזיק מעמד גם בקור הקיצוני של החורף, וגם בחום הקיצוני של הקיץ הישראלי. כמו כן, הן עמידות בני חבלות או מכות (נפילה של דוד שמש או חפץ מתעופף בחורף), והן, כמעט שאינן זקוקות לתחזוקה שוטפת או להלבנת הגג בתום ביצוע האיטום. חסרונותיה המובהקים של השיטה טמונים במחיר הגבוה, כמו גם בחוסר יכולתה של השיטה להתאים לכל גג. גגות שעליהם חפצים או גגות בעלי צורה יוצאת דופן, לא יוכלו ליהנות מיתרונותיה.

איטום גגות בחומרים אקריליים ופולימריים

איטום הגגות בחומרים אקריליים ופולימריים באמצעות התזת החומר או מריחתו נחשב כמקובל בארץ ובעולם לא מעט שנים. על אף שבעבר השימוש בשיטות אלו היה מצומצם, בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול מתמיד בשימוש, בעיקר בשל שתי סיבות עיקריות:

  • התפתחויות טכנולוגיות שאפשרו את ייצורם של חומרי איטום מתקדמים ומשופרים, אולם מחיריהם סבירים.
  • הבנת מגבלות האיטום ביריעות ביטומניות, בעיקר בגגות שאינם נקיים לגמרי מחפצים, או שהם בעלי צורה גיאומטרית ו / או שיפועים חריגים.

בשוק, קיימים כיום מספר סוגי חומרים פולימריים לאיטום הגג – חומרים אקריליים שבסיסם הוא מים, חומרים פוליאוריתניים שבסיסם הם ממיסים (סולבנטים) וחומרים פולימריים משולבים, שנחשבים כעמידים ביותר.

איטום גגות בשיטה הקלאסית – איטום בזפת

על אף שהאיטום בזפת, כיום, נחשב לגישה ותיקה ומיושנת מעט לאיטום, יעילותה המוכחת גורמת לכך כי היא, עדיין, נפצה למדי ונמצאת בשימוש נרחב. שיטה זו מתאימה באופן מיוחד לגגות שאינם פנויים לגמרי, אלא ישנם עליהם חפצים שונים (כדוגמת דודי שמש או קולטים), ומחירה הזול (במיוחד יחסית לשיטות האיטום האחרות), מהווה יתרון נוסף לבחירה בה. לפעמים, איטום בזפת משולב בשיטה אחרת על מנת להפיק את המרב הקיים כל אחת משתי השיטות. כך, לדוגמה, בגגות של בתים חדשים נוהגים להשתמש בזפת החם כשכבת היסוד טרם הלחמת היריעות הביטומניות למקומן.

מנגד, מול מחירו הזול של האיטום בזפת, עומדת נטייתו של הזפת להיסדק ולהתבלות, במיוחד תחת שמש הישראלית היוקדת, עניין המצריך תחזוקה אחת לשנה. שלא לדבר על הצורך בסיוד או בצבע מלבין, שכן צבעו השחור של הזפת עלול להפוך את חלל הדירה או הבית שמתחתיו לכבשן לוהט בקיץ הישראלי.

אם כן, כאשר אנחנו מדברים על איטום גגות, מחירים הם קריטריון פחות חשוב בבחירה. חשובה יותר התאמת השיטה לגג שלכם, כמו גם (כמובן) הבחירה בחברה מהימנה, שתבצע את העבודה המקצועית ביותר! 

באדיבות אתר טוב תודה.

השאר תגובה

דילוג לתוכן