fbpx

שרה נתניהו חנכה בחיפה את מוזיאון השואה של עמותת יד עזר לחבר

"לפני 70 שנה ניערנו מעלינו את אבק המשרפות, והקמנו את מדינת ישראל שכולנו כל-כך גאים בה. אתם – הניצולים והניצולות, השורדים והשורדות – משמשים עדות חיה לעוצמות שטמונות בעם היהודי",כך אמרה היום (ראשון) שרה נתניהו, אורחת הכבוד בטקס המרכזי של חיפה לציון יום השואה הבינלאומי, בנוכחות למעלה מאלף אורחים, ביניהם חברי כנסת ראשי ערים שגרירים וקונסולים.

עוד הוסיפה אשת ראש הממשלה נתניהו:"יצאתם מן התופת הנאצית מלאי כאבים וצלקות, אבל לא נכנעתם לייאוש. עזרתם לבנות את המדינה, להגן עליה, לפתח אותה. הקמתם משפחות וגידלתם ילדים, נכדים ונינים לתפארת. יש לנו הכרת תודה עצומה כלפיכם. לכן ביום המיוחד הזה, יום השואה הבינלאומי, אני רוצה להדגיש שלוש חובות שיש לנו: החובה למנוע שואה נוספת, החובה לזכור את הנספים בשואה, והחובה לדאוג לרווחתם של ניצולי ושורדי השואה. החובה הראשונה – היא להבטיח שטרגדיה נוראה כמו זו שידענו לא תִישָנֶה. החובה השנייה – הזיכרון וההנצחה. החובה המוסרית שלנו היא לזכור ולא לשכוח; את הקורבנות, את הסבל, את גבורת הרוח בגטאות ובמחנות בתנאים קשים מנשוא. "עוד כילדה אני זוכרת את אבא שלי, שמואל בן-ארצי ז"ל – בן העיירה בילגוריי בפולין, ושריד כמעט יחיד למשפחתו, מזיל דמעות על קרוביו שנספו בשואה – על אביו, אחיו ואחותו התאומים. ויש את החובה השלישית – כלפיכם הניצולים והשורדים! עלינו להבטיח בכל דרך אפשרית את רווחתכם וכבודכם".

עוד הוסיפה, שרה נתניהו: "אני יודעת שבעלי, ראש הממשלה, דאג לתקציבים מיוחדים רק עבורכם! מעבר להיבט החשוב הזה – אני מתכוונת גם להתעניינות בסיפור שלכם, בחייכם ובעוצמות הכאב שעברתם. אבל יש פיצוי בדמות הילדים והנוער שמגיעים לבית החם של 'יד עזר לחבר' כדי להיות איתכם. זהו ביטוי אחד מני רבים לעבודה הנפלאה של שמעון סבג, וכל הצוות המסור שאיתו – למענכם".

בטקס, ששיאו היה בחנוכת מוזיאון השואה שהקימה העמותה, אותו חנכה הגברת נתניהו ביחד עם שגרירים מרחבי אירופה, העלו המשתתפים את העובדה שמדובר במוזיאון שחלק גדול מפריטיו, הם פריטים שהגיעו על ידי אנשים מהשואה שחיים אתנו ומתגוררים בבית החם. "העובדה שאנשים ששרדו את השואה מספרים את סיפורם למבקרים משדרת עוצמה", אמר שלום שטמברג בן 93 ניצול שואה בעצמו. "אין מוזיאונים כאלה בעולם שבהם הניצולים עצמם מתארים את הגיהינום שעברו". מנכ"ל ומייסד העמותה שמעון סבג אמר בטקס כי "יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולגבורה 2018 הוא יום לא רגיל. ביום רגיל לא יוצא לנו לחשוב ולהבין שכל דקה שאנחנו על האדמה הזו במדינת ישראל, היא כמעט נס. כמעט נס, כי יש לנו נטייה לשכוח את האסון הקשה ביותר שידעה האנושות והעם היהודי.

סבג ציין בעניין הזה את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שאירח אותו ואת ניצולי השואה בלשכתו "השואה התרחשה כיוון שלעם היהודי לא הייתה מדינה, היום כאשר יש לנו מדינה עם צבא חזק אנו יכולים להתמודד עם כל אלה שרוצים גם היום להשמיד אותנו" . סבג וניצולי השואה לא הסתירו את התרגשותם מהרגע בו נפתח המוזיאון. הגברת שרה נתניהו הסירה את הלוט וגזרה את הסרט שחנך באופן רשמי את המוזיאון. לאחר מכן סיירה הגברת נתניהו יחד עם ניצולי שואה במוזיאון, והביעה הערכה רבה ליוזמי הרעיון ולהשקעה העצומה. במהלך ביקורה במוזיאון נראתה הגברת נתניהו מאד נרגשת במיוחד כשדיברה עם ניצול השואה שלום שטמברג. בתום הסיור, המתינו לה רבים מחוץ למוזיאון וקראו לעברה קריאות עידוד.

במהלך הטקס הוענק מגן הצדק החברתי לאחיה ראב"ד עיתונאי ב-YNET . ראב"ב אמר בטקס : "אני מבקש בראש ובראשונה להזכיר את סבא-רבא, דוד ראב"ד ואת סבתא רבתא חנה, ובנם אברהם. שנספו בשואה. תאריך מותם ומקום קבורתם לא ידוע. מעל במה זו, אני רוצה לומר כי העובדה שכל כך הרבה שורדי שואה נזקקים בכלל לסיוע, של עמותות היא תעודת עניות למדינת ישראל. אני מפציר בכם, נבחרי הציבור שיושבים כאן, ואלה שלא הגיעו: בידיכם הדבר. זה הזמן לעשות!"

דילוג לתוכן