fbpx

איך לבחור נעליים שלא יזיקו לרגליים שלכם?


נוחות, כמה רוגע יש במילה הזו, ובמקרה של נעליים נוחות – המחיר שיכול לבוא לאחר מכן כתוצאות מהתייחסות לא נכונה – יכול להיות הרבה פחות נוח. התאמת נעליים לכף רגל היא לא עניין שנכון להקל בו ראש, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה
זאב נחמנזון

צילום: shuterstock


קיימת דעה רווחת שאומרת שנעליים נחלקים לשני שווקים – השוק האופנתי והשוק הפונקציונלי. אנחנו מאמינים כי על שני החלקים האלו להתאחד, אך הדבר לא תמיד עולה יפה. דבר אחד בטוח – בשני המקרים מדובר בשוק פרוץ. מאד קשה לפקח על איכות חומרים, מחירים, גימור ומונחים שכל יצרן בכל קנה מידה מנכס לנעליים שלו. עם כל הכבוד לתרבות המותגים – יש דברים שלא מספיק להגיד אותם. נעליים אורתופדיות, למשל, הן מושג שחוק שלא תוכלו למצוא היום חברה שלא מתגאה בכך. אבל בפועל, אם אתם נועלים נעליים אורתופדיות אבל סובלים מכאבים – זה לא באמת משנה. אז נכון, על כאבי ברכיים אפשר להקל באמצעות תוספי תזונה המחזקים את המפרקים, אבל זו לא סיבה ללכת עם נעל שמסבה כאב, גם אם היא יפה, גם אם היא אורתופדית. נעל צריך לבחור לפי רגל, לא לפי מה שכתוב עליה, אחרת תרגישו כאבי ברכיים בירידה במדרגות, בישיבה ובכל מקום.


איש איש בדרכו
הדבר הבסיסי ביותר בהתאמת נעליים הוא האפיון שלהן לצורך. נעלי יום הם הנעליים שעליהן נעביר את רוב זמנינו ביום, בשעות העבודה והתנועה אליה וממנה. הן צריכות להיות נוחות כמובן, אך גם לתת תמיכה ולסחוב את גופנו הרבה שעות בצורה טובה. נעליים לעבודה פיזית צריכות להיות חזקות יותר וסגורות לחדירה של נוזלים, לכלוך וסכנות שונות. החוזק שלהן התבטא בדרך כלל במשקל רב יותר, ואם כבר אנחנו נושאים את המשקל הזה – כדאי שנעשה זאת על סוליה תומכת ומייצבת. נעלי ספורט הן עולם שנחלק לעשרות ענפים ותת ענפים, ולכל נעל מאפיינים שונים לפי הדרישה. נעל ריצת כביש, לדוגמה – תהיה שונה מאד מנעל ריצת שטח, הן במבנה הנעל, הן בחומרים ממנה היא עשויה, וכמובן בסוליה.


הגודל לא קובע
אחד הדברים שיפתה אתכם בהרבה מאד דגמי נעליים הוא סוליה עבה ורכה. על פניו זה נראה מבטיח. שכבה עבה בולמת את הזעזועים במקום כף הרגל שלכם, ועוטפת אותה ברכות וללא לחץ. בפועל, הקפיציות שבדריכה על סוליה עבה חוזרת בחזרה דרך כף הרגל, לברך, לאגן, לגב ולצוואר, והיא עלולה ליצור נזק מצטבר משמעותית וכאבים שיצריכו טיפול ממושך להעלמתם. מאידך, גם סוליה קשיחה מדי עשויה להוביל לשחיקה מהירה של עצמות ומפרקים המופעלים בתנועה על הרגליים. הסוליה צריכה לעטוף את כל השטח התחתון של כף הרגל, לא להסב לחץ פיזי אך בהחלט להיות נוכחת ולא לתת תחושה של רפיון.


37, אבל מי מודד?
אם אתם סינים – הסתדרתם. אורך כף הרגל שלכם בס"מ מהעקב עד קצה הבוהן הוא מידת הנעליים שלכם. מצד שני, אם אתם בישראל ואורך כף הרגל שלכם הוא 23 ס"מ – אנו לא ממליץ לכם לקחת נעל במידה 23, אלא אם זה לילדכם הפעוט. כדי לדעת מידה מדויקת הדבר הנכון הוא למדוד את כף הרגל כשהיא פשוטה והעקב צמודה לקיר. את המרחק מהעקב עד קצה הבהן כדאי לשנן ולבדוק מול טבלאות שניתן למצוא בכל חנות נעליים וגם ניתן למצוא בקלות באינטרנט. בבואכם למדוד נעליים קחו בחשבון מרווח של ס"מ בערך על מנת לאפשר לכף הרגל חופש מסוים, ותכף תבינו למה.


טיפים להמשך
כשלא מדובר בבחירה אופנתית, רוב האנשים אינם אוהבים לקנות נעליים. אבל חשוב לזכור שגם אם הזמן בחנות מתארך – זהו זמן זניח לעומת זה שתעבירו עם הנעליים על כפות רגליכם, וזה מה שקובע. מודדים נעליים? עדיף שתבואו בשעות אחר הצהריים. אנחנו קמים מכווצים יותר בבוקר ובשעות אחר הצהריים והערב הרגליים שלנו עייפות ורחבות יותר. אל תשכחו שאנחנו גם לא סימטריים לחלוטין, מדדו את שתי הנעליים במקביל. הסתובבו איתן לפחות 5 דקות על הרגלים ובדקו שהן לא לוחצות או מרווחות מדי. אם אתם מתכוונים לרוץ בנעליים האלו – צאו עמן לסיבוב ריצה קצר בתוך החנות, קפצו בתוכן ואם אתם לא מרגישים שלמים איתן פיזית במאת האחוזים – השוו לדגם נעליים אחר. בסופו של דבר, כל אחד ימצא את הזוג המתאים עבורו, או אפילו כמה כאלו.

דילוג לתוכן