fbpx

ביקוש גבוה ללימודי מקצועות שוק ההון בפריפריה

הביקוש עבור מקצועות כמו ייעוץ פנסיוני או ניהול תיקי השקעות עולה דווקא בפריפריה. למה זה קורה ומהן הדרכים העיקריות בהן נענה ביקוש זה?

רונית לייבוביץ

תחת הכותרת האמורפית והמסנוורת-משהו, "שוק ההון" נמצאים למעשה קומץ מקצועות, בהם ייעוץ וניהול תיקי השקעות; ייעוץ פנסיוני; הנדל"ן ועוד. במקומות רבים בארץ ניתן למצוא כיום מסלולים ואלטרנטיבות מקצועיות המתמחות בלימוד מקצועות שוק ההון בשיטות שונות. הגידול המשמעותי בפריחת קמפוסים כאלה בכל רחבי הארץ היא שבשנים האחרונות מורגשת עלייה קבועה בביקוש ללימודי המקצועות הספציפיים האלה דווקא בפריפריה, ולא רק בתל אביב רבתי.

%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%93%d7%99%d7%9d

תמונה fotolia

הבהלה לשוק ההון: מקצועות נדרשים בכל אזור, בעלי אופק ארוך טווח

הביקוש הגבוה למסלולי הכשרה לשוק ההון בפריפריה אינו מפתיע. הסיבה העיקרית היא דרישה קבועה למוסמכים במקצועות אלה – חלק משמעותי מבוגרי לימודי שוק ההון עוסקים בתחומים רלוונטיים לכלל הציבור, כך ששוק הצרכנים אינו נישתי או צר. ייעוץ פנסיוני, לדוגמה, הוא שירות לו נזקקת מרבית האוכלוסיה, היות והם מכירים בצורך לדאוג לעתידם אך אינם מתמצאים בעולם הסבוך של ביטוחים פנסיוניים.

בנוסף, מדובר במשלח-יד המאפשר לעוסקים בו למצוא עבודה בכל איזורי הארץ, גם מחוץ לערים הגדולות. כמו-כן, נראה כי גם בעוד עשר, עשרים או שלושים שנה יהיה צורך בייעוץ לחיסכון לפנסיה, בייעוץ וניהול יעיל של כספים המושקעים בשוק או מופקדים בתכניות חיסכון כאלו ואחרות.

 

איפה שיש ביקוש – יהיה גם היצע

כל אלה הופכים את לימודי שוק ההון למוצר נחשק בפריפריה. אחת הדרכים העיקריות בהן נענה הביקוש הזה היא פתיחת סניפים של בתי ספר מקצועיים. מכללות מובילות ובתי ספר לשוק ההון ממרכז הארץ זיהו את הפוטנציאל ופתחו פקולטות בכל רחבי הארץ, המאפשרות לתושבי הארץ כולה לבחור מגוון מסלולי לימוד. כך, למשל, אפשר למצוא מסלול לימודי שוק ההון בחיפה, בצפון כולו ואפילו אונליין. מדובר במסלולים המכשירים את התלמידים לעסוק בתחום וכמובן, מסייעים לעבור את הבחינות המוסדיות הרשמיות של משרד האוצר, הרשות לניירות ערך, הממונה על הביטוח וכו'.

 

כפי שצוין, דרך נוספת היא לימודים אונליין, המבטלים למעשה את חשיבות מיקומו של התלמיד. כך יכולים לשבת היום בכיתה וירטואלית אחת תלמידים המתגוררים במטולה, במושב מבודד בערבה או במרכז תל אביב, להימנע מנסיעות וליהנות מזמינות מלאה של קורסים בשוק ההון מהמחשב הביתי, ועוד בפיג'מה.

 

מתחילת לימודים ועד קבלת תעודת הסמכה בתוך מספר חודשים ספורים

תקופת ההכשרה משתנה ממקצוע למקצוע, אולם באופן כללי מדובר במספר חודשים שאחריהם ניתן לסיים קורסי הכנה ולגשת לבחינות הרשמיות של הרשות לניירות ערך (עבור ייעוץ השקעות וניהול תיקי השקעה) ושל הממונה על הביטוח (עבור ייעוץ פנסיוני). לאחר מעבר הבחינות מגיע שלב ההתמחות שנמשך בין שישה לתשעה חודשים, בו כבר מקבלים שכר התחלתי. המשמעות היא שבתוך כשנה מרגע תחילת הלימודים במגוון המקצועות הללו, ניתן להגיע לשלבים מתקדמים של ההתמחות ואף לסיים אותה.

 

נראה שבשנים האחרונות הביקוש ללימודי מקצועות שוק ההון גובר באזורים המרוחקים ממרכז הארץ, והדרכים בהן הוא נענה, מהווים דוגמה מעודדת לאופן בו גם הפריפריה עוברת תהליכים של פיתוח כלכלי מואץ. באמצעות פתיחתם של סניפים בצפון ודרום הארץ ובשילוב עם הטכנולוגיה המתפתחת במהירות, תושבי הצפון נוהרים כיום למקצועות שוק ההון לא פחות מתושבי המרכז או אזור ירושלים. נראה כי עבור ייעוץ פנסיוני טוב או על מנת ללמוד כיצד לסחור בבורסה, כבר לא צריך לנסוע מדי שבוע למרכז הארץ, או אפילו לצאת מהבית.

דילוג לתוכן