fbpx

חרדה דנטלית אצל ילדים

כל ילד צריך באיזשהו שלב להגיע לרופא השיניים ולו בשביל בדיקה שגרתית ומעקב אחר צמיחה תקינה, איתור חורים או דלקת והקניית הרגלי היגיינת פה נבונים. אך יש ילדים שעשויים להיבהל מעצם המעמד ואף לפתח תופעה שמכונה חרדה דנטלית אשר עשויה לבוא לידי ביטוי בתסמינים פיזיים ורגשיים כאשר הם לקראת ביקור או בעת הטיפול עצמו.

על מנת לסייע לילדים הסובלים מתופעה זו חשוב מאוד לייצר עבורם חוויה חיובית, לבחור רופא שיניים רגיש, קשוב, מכיל וסובלני ובעל גישה תומכת המנוסה בהתמודדות עם תופעה זו כמו גם שימוש בטכניקות שיכולות להפחית חשש וכאב במהלך טיפול שיניים. לפניכם צרור טיפים בדרך להתמודדות עם התופעה באמצעות בחירה נכונה של רופא מטפל:

תחפשו את הרופא הנכון

בשלב הראשון חשוב מאוד להעדיף רופא שיניים לילדים על פני למבוגרים כדי מלכתחילה להגיע לאיש מקצוע המיומן ומומחה בקהל זה וידע כיצד לגשת מלכתחילה לילדים. בדקו היטב את הניסיון והמומחיות – היכן למד, היכן עובד בנוסף לקליניקה הפרטית. זכרו שרופאי שיניים לילדים גם מקבלים הכשרה ספציפית וגם מי שעובד בעוד מקומות ובמשך תקופה ממושכת צבר ידע וניסיון בטיפולים וגם בעבודה עם ילדים רבים. אפשר בהחלט לחפש פרי סטייל, אבל כדאי להסתמך גם על חוות דעת והמלצות של הורים במיוחד לילדים הסובלים או סבלו בעבר מתופעה של חרדה דנטלית על מנת להגיע לרופא מיומן שהורים יכולים להעיד על הטיפול האדיב, המסור והקשוב שלו ועל החוויה החיובית שהייתה לילדיהם בעת ביקור אצל הרופא.

בשלב השני, כדאי ליצור קשר עם הקליניקה על מנת לספר על הילד, מצבו הרגשי, אם יש לו צרכים מיוחדים כדי לבצע שיחת תיאום ציפיות מקדימה על מנת לקבל מלכתחילה יחס קשוב במיוחד כאשר הקליניקה ערה לרגישות של התופעה. במקביל חשוב מאוד לשוחח עם הילדים על מנת לספר לו על הביקור, להראות לו אולי סרטון או תמונות, להסביר לו מה צפוי לו בעת הביקור. אגב, לרוב ילדים שמתחילים ללכת יחסית מוקדם לבדיקות מעקב אצל רופא שיניים מקצועי וקשוב יכולים לחוות אחרת את הביקור ובדרך חיובית שתשתרש אצלם בתודעה בגיל צעיר כך שבהמשך יהיו להם פחות חסמים לגבי טיפולי שיניים. ניתן לקרוא ספרים על טיפולי שיניים ואפילו לבצע מעין משחק תפקידים מאולתר עם אביזרים בבית ולדמות טיפול שיניים על מנת לפשט את הסיטואציה עבור הפעוט.

טכניקות הרגעה שעושות הבדל

שימו דגש גם על הטיימינג של הביקור אחרי שהילד אכל היטב ולא כשהוא עייף אחרי יום בגן או בבית הספר אלא ישן היטב וודאו שהוא במצב רוח טוב. בררו אם הרופא מהי הגישה הרווחת אצלו כלפי מי שסובלים מחרדה דנטלית שיכולה להיות תופעה באמת מורטת עצבים. שימו לב לדרך בה מעוצבת הקליניקה ואם יש בה אווירה נעימה – אפשר אפילו לקפוץ לביקור מקדים. אם מדובר בטיפולי שיניים שעשויים להיות כרוכים בכאבים הרי שיש רופאים שמציעים שיטות הרדמה או אלחוש שיכולות מאוד להקל על ההתמודדות וכמובן, רופאים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה ידעו גם כיצד להרגיע, לייצר הסחות דעת, לתאר לפציינט הצעיר את התהליך על מנת שהוא יהיה כמה שיותר רגוע לרבות טכניקות הרפיה, שיחת הכנה, חשיפה הדרגתית לטיפול ועוד.

אל תדחו את הפגישה אצל רופא השיניים רק בגלל הפחדים שלכם ושל הילדים – חשוב לייצר עבורו חוויה חיובית כמה שיותר מוקדם על מנת שהוא יגדל לעתיד של שיניים בריאות יותר ללא חרדה מפני טיפולי שיניים.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

יש להירשם לעדכונים כדי לקבל את הפוסטים האחרונים לאימייל שלך.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן