fbpx

מסכמים שנה: איך הייתה שנת 2020 בתחום הנדל"ן?

צילום: שאטרסטוק

שנת 2020 הייתה מאתגרת במיוחד גם עבור שוק הנדל"ן שחווה אף הוא לא מעט עליות וירידות. לפניכם סיכום שנה נוצץ וחגיגי עם כל הנתונים והאירועים שהתרחשו בתחום במהלכה

זאב נחמנזון

ניצני הקורונה החלו להניץ כבר בימיה האחרונים של שנת 2019, כשבחודש פברואר 2020 כבר היה ברור שיש לנו מגיפה קשה להתמודד איתה ושפנינו לתקופה מאתגרת במיוחד. השנה החדשה כבר כאן ולמרות הבשורות הנפלאות על החיסונים שבפתח והציפייה לשנה בריאה וטובה בהרבה מקודמתה, אנו עדיין חווים כעת סגר שלישי בארץ והופעתן של מוטציות חדשות ומאיימות של נגיף הקורונה. גם אם המחלה ונזקיה המיידיים היו נפתרים ברגע אחד, ההשלכות לטווח הארוך, בדגש על אלו הכלכליות, עודן כבדות מאוד ולא ברור כיצד הן צפויות להשפיע עלינו ביום שאחרי. מאות אלפים איבדו את עבודתם, עסקים נסגרו, חברות קרסו והיסטוריה כלכלית טובה ויציבה יחסית של ישראל שינתה את פניה לבלי היכר.

ועדיין, היו לה גם כמה צדדים חיוביים: שוק הרכב החל להתאושש ודיווח על מספר מסירות גבוה, נמצא החיסון המיוחל ועל אף שגם שוק הנדל"ן ספג לא מעט פגיעות, הוא מוסיף להתאושש ולהציע שלל הזדמנויות חדשות. הביקוש לדירות חדשות למכירה באזורים רבים בארץ רק מוסיף לעלות, מחיריהן אטרקטיביים במיוחד וערים רבות עוברות תהליכי התחדשות עירונית והיד עוד נטויה.

מה חווה שוק הנדל"ן בשנת 2020? הנה סקירה קצרה.  

בנייה חיונית

למרות כל הסגרים, ההגבלות והחוקים שהוטלו ואז הוסרו ואז הוטלו מחדש על כולנו – הבנייה בישראל לא עצרה לרגע. קשה שלא להבחין בעבודות הטרקטורים, ברעש המשאיות והאנשים בכובעי הבטיחות הנעים ללא הרף באתרי הבנייה – הן הפרטיים והן הארציים כדוגמת אלו של הרכבת הקלה.

בעוד שקיומן של דירות חדשות למכירה הוא מצרך חיוני וחשוב בכל תקופה, בפרט באיזורים מבוקשים, גם תקופה זו שהביאה עימה אי ודאות כלכלית, לא ערערה במיוחד את ענף הבנייה שהוסיף בבנייתן של דירות חדשות וכן את אלו שהיו מעוניינים לנצל את ההזדמנות ולרכוש אחת – בין אם למטרת מגורים ובין אם לשם השקעה. לצד אלו שבחרו לקחת את הסיכון, היו גם לא מעטים שחששו לנקוט בצעד שכזה בתקופה כה לא יציבה ובחרו לשמור על כספם ולהמתין לתקופה טובה ונכונה יותר.

שינוי בינוי

שר האוצר לשעבר משה כחלון, ניסה להביא בשורה של מלחמה בעליית מחירי הדיור ותכניות חדשניות עם פתרונות דיור נגישים וזמינים יותר כמו חיזוק פרוייקטים של תמ"א 38 וכמובן זה של "מחיר למשתכן". שוק הנדל"ן היה בהחלט יעד ואתגר שעמד לפניו בכל ימי כהונתו. לשר שהחליף אותו בתפקידו, מלבד אתגרים קואלציוניים בלתי פוסקים, הייתה גם סוגיית הקורונה להתמודד איתה ולהכיל משבר כלכלי אדיר כך שעניין הנדל"ן, בין אם מרצון ובין אם לא – נדחק לשוליים. היעדר הפיקוח הקפדני ויישום התכניות המדובר, נתן לכאורה ליזמים ולחברות הבנייה להעלות את המחירים אך אותו היסוס ופקפוק מצד הרוכשים שצויין עוד קודם שמר על איזון ומנע נסיקת מחירים.

מס' הלמ"ס

כמדי שנה, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בין היתר גם נתונים על מספרי הדירות החדשות למכירה כמו גם מספר הדירות שנמכרו. בסוף הרבעון השלישי של שנת 2020 עמדו כ-40,000 דירות חדשות מוכנות למכירה וזהו סוג של סטטוס קוו כלומר, בכל רגע נתון בשנה האחרונה זוהי פחות או יותר כמות הדירות המוצעת. באותו רבעון שלישי עולה כי כמות הדירות המבוקשת עמדה על 14,350 דירות, ובפועל נמכרו כ-74% מהביקוש שהן כ-10,320 עסקאות כאשר רק בחודש ספטמבר נרכשו 9,600 דירות חדשות. עיקר הדירות הנמכרות הן בערים גדולות ומרכזיות דוגמת תל אביב, ראשון לציון, רמת גן, באר שבע ואשקלון, כשגם אוכלוסיות חרדיות וקהילתיות מוצאות את מבוקשן בערים כמו בית שמש וחריש.

עשו זאת בעצמכם

ברשימת הנתונים שהעבירה הלמ"ס עומדות גם כ-3,800 דירות, כ-26.5% מסך הדירות החדשות אינן למכירה אלא פרוייקטים של בנייה עצמית ו"בנה ביתך" וגם דירות במסגרת קבוצות רכישה. הבנייה הפרטית מתקדמת משמעותית אף היא אם כי כאן ניתן להבחין בהאטה מסויימת וזאת בהתאם למצב ולקיומם של משברים נקודתיים הנוגעים לתקציב או למחסור בעובדים.

בשורה התחתונה, למרות הטלטלות החודשיות והתמורות השונות, שנת 2020 בשוק הבנייה ומכירת הדירות החדשות בארץ עברה בשקט יחסי. ברמת המיקרו אין ספק שאזרחים רבים נפגעו מהמצב שנוצר ויכולתם לרכוש דירה ירדה או לחלופין נדחתה בכמה שנים אך ברמת המאקרו, האופטימיות – זהירה ככל שתהיה, נמשכת ופנינו לשנת 2021 עם תקווה רבה שתביא עימה בשורות נהדרות גם עבור שוק הנדל"ן.

השאר תגובה

דילוג לתוכן