fbpx

מתלבטים אם לכרות או לגזום עץ דקל? לפניכם המדריך שעושה סדר

צילום: upslash

עצי דקל נפוצים מאוד במדינת ישראל ולמרבה ההפתעה, מקורם של חלק גדול מהזנים הנפוצים והאהובים על הישראלים בכלל נמצא מעבר לים, אך למרות זאת מדובר במינים שבדרך כלל מאוד נוחים לגידול ושרובם מתאימים מאוד לאקלים הישראלי.

אף על פי כן עץ דקל דורש טיפול ובעשור האחרון לאור חדירת חדקונית הדקל אל מדינת ישראל, הטיפול הזה הפך לתובעני עוד יותר.

יש לכם עץ דקל ואתם מתלבטים אם לכרות או לגזום אותו? האמת היא שתחזוקת דקלים לא צריכה להיות מסובכת ולרוב היא גם לא יקרה. בשורות הבאות תמצאו את כל המידע שיסייע לכם לטפח את הדקל ולגדלו באופן האופטימלי.

לאור ריבוי המקרים של חדקונית הדקל באזור הגליל, מצאנו לנכון להתייחס גם למקרים שבהם נדרש לטפל בבעיה או אפילו לכרות דקל.

טיפול בעץ דקל בשגרה

עץ דקל יכול להיות מאוד יפה ולהוסיף הרבה אופי לכל גינה, אך ההבדל בין דקל מטופח ויפה לבין מראה מוזנח ועץ מלכלך עובד דרך גיזום דקלים תקופתי.

ענפים שהתייבשו, פירות שנרקבים בצמרת וגזע עם חוליות שיכולות ליפול מטה, הופכים עץ דקל לא מתוחזק לעניין שיכול להוות מטרד של לכלוך ומקור משיכה למזיקים וציפורים.

גיזום של עץ דקל צריך להתבצע על ידי מי שהוסמך לכך ושיש לו את הידע, הכלים והיכולת לגזום דקלים באופן המתבקש לרבות גיזום בגובה עם מנוף או באמצעות טיפוס עם חבלים כשאין גישה למנוף סל.

גיזום דקל עם גוזם מוסמך הינה פעולה קצרה באופן יחסי והמחירים נחשב לזולים שבין עלויות גיזום עצים.

כדי לצלוח את הגיזום על הצד הטוב ביותר חשוב לוודא שמזמינים גוזם מוסמך שמחזיק בתעודה ורישיון ושערוך לבצע עבודות גיזום בגובה.

מניעת מחלות וטיפול בחדקונית הדקל

מה לא נכתב על חדקונית הדקל שפלשה לישראל וחיסלה מאות ואולי אלפי דקלים במשך השנים. בעוד שבתחילה היתה פאניקה של ממש, נראה שכיום המצב נכנס לשליטה ופותחו מגוון דרכים למניעת התפרצות של חדקונית הדקל ואף ישנם דרכי טיפול שיכולים להועיל בשלבים שונים שבהם החדקונית האדומה כבר תקפה את הדקל.

ישנו מגוון פתרונות והמלצות לטיפול בעצי דקל ולמניעת מחלות, שנעים בין אנשי מקצוע ומדבירים ועד להוראות מדויקות מה צריך לעשות ובאילו חומרים להשתמש.

אם יש לכם את הידע הבסיסי והיכולת, תוכלו להיוועץ באגרונום אשר אפשר למצוא במרבית המשתלות בישראל. צלמו את הדקל ואת מצבו ובתוך דקות תוכלו לקבל המלצות לטיפול.

למניעת חדקונית הדקל מומלץ להיעזר בחומרי הדברה ומניעה שנועדו לשם כך. תוכלו למצוא כאן מידע על החדקונית ועל אופי הפעולה שלה.

כריתת עצי דקל

יש לכם עץ דקל שצריך לכרות? העניין אינו פשוט כפי שנראה תחילה ולא ניתן להזמין כורת עצים בלי לקבל היתר על הכריתה.

מעבר לכך שאף כורת מקצועי אינו יסכן את הרישיון שלו בכריתת עץ בלי היתר, אתם עלולים להיות חשופים לתביעות וקנסות מיותרים.

אז מה עושים כשצריך לכרות עץ דקל? אף על פי שהתהליך יכול לקחת כמה שבועות, הוא פשוט למדי וחשוב לעשות אותו לפי הספר.

הצעד הראשון בכריתת עץ דקל עובר בבקשת היתר. יש למלא את הבקשה, לשלם את האגרה באינטרנט ולפנות אל פקיד היערות שממונה על אזור המגורים שלכם.

את פקיד היערות תוכלו לאתר באתר האינטרנט של הרשות המקומית או באתר הקרן הקיימת לישראל.

בתוך 14 ימים יגיע הממונה אל השטח על מנת לצפות ולבחון את הדקל ואם ימצא שהבקשה מוצדקת, תקבלו היתר לבצע את הכריתה של הדקל.

עם קבלת ההיתר יש לפנות לכורת עצים מוסמך מפני שהוא הסמכות לביצוע העבודה. מומלץ להשוות מספר הצעות מחיר של כורתי עצים מומלצים שמחזיקים ברישיון וביטוח מתאים ושיש להם את היכולת לבצע את המשימה.

באופן כללי מומלץ לנסות ולתחזק את הדקל באופן המתבקש מפני שכך תוכלו ליהנות מאחד העצים היפים ולמנוע מפגעים ומחלות שיהפכו את הדקל למטרד.

מעבר לכך גם העלויות של הגיזום והטיפול בדקל יהיו הרבה יותר זולות ביחס לכריתה כך שעם תחזוקה נכונה אתם תרוויחו מכל הכיוונים וכך גם הדקל.

השאר תגובה

דילוג לתוכן