fbpx

עסק קטן גדול יהיה – כל הכלים להצלחה

חושבים לפתוח עסק או שאתם כבר בעלי עסק או אפילו עוסקים מורשים? אילו כלים קיימים שיעזרו לכם להפוך את היוזמה להצלחה ולהביא את העסק לשגשוג כלכלי?



תמונה shutterstock

גל שביט

מרבית העסקים הקטנים שנפתחים אינם שורדים זמן רב. בחלק מהמקרים הסיבה נעוצה בהכנה לא מספיקה או בידע חסר. במקרים אחרים מדובר בבעיות מימון. מה נדרש לעשות כדי לדאוג שהעסק יצליח? אילו אפשרויות קיימות לקבלת עזרה בעסק, כספית או אחרת? הלוואה בערבות המדינה למשל היא הלוואה שניתן לקבל רק בבנקים מסוימים שזכו במכרז. היא יכולה לסלול את הדרך, פיננסית, עבור עסקים חדשים או מתפתחים ואפילו לעזור בהגדרת היעדים העסקיים בתהליך. ישנם כלים נוספים שכדאי לאמץ בדרך להצלחה. יצאנו לסקור.

תוכנית עסקית

העסקים המצליחים ביותר הם אלו בעלי החזון, כאלו ששמים דגש על האנשים העובדים עבורם וכאלו המצליחים להתגמש ולהגיב במהירות לדרישות השוק המשתנות. כדי להיות בחוד החנית של העסקים יש להיות עם היד על הדופק ועם תוכנית עסקית מעודכנת. תוכנית עסקית כוללת ניהול פיננסי ועסקי, ניתוח שוק, הגדרת יעדים ועוד. כתיבת תוכנית עסקית ממקדת את בעל העסק ודורשת ממנו להגדיר את אותם פרמטרים שיעזרו לעסק שלו להצליח.

כחלק מתהליך קבלת האישור נערכת בדיקת זכאות להלוואה בערבות מדינה שכוללת הגשת בקשה לגופים מתאמים של הממשלה בקרן שבודקים, למעשה, את התוכנית העסקית של העסק. קבלת ההלוואה מבוססת על סמך המלצתם והחלטת הבנק. הגשת ההצעה יכולה להתבצע ישירות על ידי בעל העסק ללא עזרה חיצונית או שניתן להיעזר ביעוץ חיצוני על מנת לקבל תוכנית עסקית מהוקצעת.

חונכות אישית

משרד התמ"ת מאפשר לבעלי עסקים קטנים לקבל חונכות אישית בנושאים להם הוא נזקק. הזכאות לקבלת החונכות היא רחבה וכוללת עוסקים מורשים, עמותות ללא כוונת שכר הפועלות בקרב אוכלוסיות מיוחדות, ועסקים קטנים המעסיקים  עד 100 עובדים. אפילו מובטלים שאינם רשומים כדורשי עבודה בלשכות התעסוקה ייתכן והם יימצאו כזכאים לקבלת עזרה מהמשרד שכוללת קורס יזמות עסקית, כתיבת תוכנית עסקית, סיוע ביצירת קשר עם קרנות מימון, חונכות ומערך ליווי וחניכה עד לפתיחת העסק ולביסוסו.

כל עסק זכאי למספר מסוים של שעות חונכות בסבסוד של 75%. מספר שעות הזכאות תלוי במספר העובדים בעסק ובמצבו. עסקים לקראת הקמה זכאים ל-30 שעות ייעוץ עסקים בהם עד 4 עובדים 20 שעות, בין 5-10 עובדים יקבלו 100 שעות חונכות ועסקים המעסיקים עד 100 עובדים יקבלו 150 שעות חונכות אישית.

הטבה נוספת היא מתן הנחה בכתיבת תוכנית עסקית במידה והעסק זכאי לקבלת הלוואה בגובה של עד 100,000 ₪ ובשני מפגשי ייעוץ לשימוש בכספי ההלוואה.

הלוואה בערבות המדינה של משרד האוצר

על מנת להקים או להרחיב עסק יש צורך בגיוס מימון. אחת האפשרויות היא באמצעות קבלת הלוואה מבנק. הבעיה באפשרות זו היא הערבונות שהבנק דורש מלוקח ההלוואה ומשך הזמן הנדרש לאישור וקבלת ההלוואה. הלוואה בערבות המדינה הופכת את החיים לקלים יותר עבור הבנקים ועבור הלווים. המדינה נותנת ערבות למרבית סכום ההלוואה (בין 75%-90% מגובה ההלוואה) כך שהלווה נדרש לתת ערבונות מוקטנים רק עבור האחוזים הנותרים. תהליך בדיקת הזכאות כולל בדיקת הפוטנציאל העסקי ולא רק של הרכוש הפיננסי הקיים כך שקבלת ההלוואה מתאפשרת במקרים שבהם לא הייתה ניתנת בדרך שונה.

להלוואות בערבות מדינה ישנם יתרונות נוספים. יתרון אחד הוא אפשר של תקופת גרייס בה משולמת הריבית בלבד לתקופה של חצי השנה הראשונה, עד שהעסק מתבסס ומתחיל להרוויח. יתרון נוסף הוא הגבלת גובה הריבית אותה הבנק רשאי לקחת מהלווה – עד פריים + 3.5%. בהלוואה רגילה הריבית שהבנק גובה תמורת ההלוואה תלויה ביכולת הכספית ובערבויות שהלווה יכול להעמיד לטובת הבנק. עבור עסקים בהקמה ריבית זו עלולה להיות גבוהה מאד ללא ערבות המדינה. הלוואה בערבות המדינה ניתנת לתקופה ארוכה של עד חמש שנים.

המדינה אמנם נותנת ערבות בנקאית להלוואה אולם יש לזכור כי מדובר בהלוואה ככלל הלוואה אחרת. לא מדובר במענק אלא בהלוואה שאותה יש להחזיר ובמידה וההלוואה לא מוחזרת הבנק ינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לקבל בחזרה את כספי ההלוואה מהלווה לפני שיפנה למימוש ערבות המדינה.

הדרך להצלחה עוברת בגיוס ההון הנדרש ובהגדרה נכונה של העסק. המדינה נותנת כלים לעסקים קטנים המיועדים לתמוך בהם בדרכם להצלחה דרך תוכניות חונכות אישית והלוואות בערבות המדינה.

דילוג לתוכן