fbpx

מוש בן ארי וטריפונס יופיעו בפסטיבל הלדינו שייערך בצפת בקיץ

לאחר שגיא זוארץ ויסמין לוי היו האומנים הראשונים שסיכמו על הופעתם בפסטיבל הלדינו הראשון בצפת, הצטרפו אומנים נוספים מהשורה הראשונה הכוללים את: מוש בן ארי, גלית גיאת, חני נחמיאס, וטריפונס.

פסטיבל הלדינו יוזמה של עיריית צפת שיתווסף לפסטיבל הכליזמרים כמופעי הקיץ המרכזיים של צפת וייערך כחודש לפני פסטיבל הכליזמרים באמצע יולי. מקור הלאדינו בניב קסטיליאני של הספרדית מהמאה ה-15, שבו דיברו יהודי ספרד. הם שילבו בשפה המקומית גם יסודות מהשפה העברית לאחר גירוש היהודים מספרד ב 1492 התפזרותם ברחבי האימפריה העות'מאנית, הפכה את הלאדינו לשפה יהודית נפרדת, בה דיברו היהודים ברחבי העולם . בישראל, שפת הלדינו הייתה חלק מרכזי בתרבות של העיר צפת.על פי ההיסטוריה בצפת דיברו לדינו וחיו לדינו- שירה, פיוטים בבתי הכנסת, לבוש, מאכלים ותרבות החיים בכללה.

מוש בן ארי – אורח קבוע בצפת. הופיע בפסטיבל הכלייזמרים.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט להחיות את המסורת העתיקה ולהחזיר את העיר צפת לשורשים באמצעות פסטיבל ססגוני ובינלאומי בן שלושה ימים מלאי לדינו:  סיורים מודרכים, פעילות בבתי הכנסת, מופעים במספר במות ברחבי העיר, הרצאות בתחום, קולינריה אוטנטית ועוד. אל המיזם רתם ראש העיר גם את רשות הלדינו שברכה על המהלך.זאב פרל, ראש עיריית צפת לשעבר ומי שייסד את פסטיבל הכליזמרים הלוקח חלק בקידום הפסטיבל ציין: "צפת נבנתה על ידי גולי ספרד ופורטוגל במאה ה-16, הם דיברו לדינו, אהבו בלדינו, אכלו לדינו ושרו ברחובות וגם בבתי הכנסת לדינו. צפת היא עיר הלדינו הוותיקה בארץ ואנחנו רוצים להחזיר לצפת את הטעם הריח והמוזיקה של הלדינו.

בעיריית צפת מציינים כי מדובר באירוע גדול שיתקיים במספר במות ובסמטאות העיר העתיקה בהשתתפות אמנים מובלים מהארץ והעולם. בימים אלו משלימים בעירייה את בניית התוכנית האומנותית יחד עם רשות הלדינו ויועצים בעלי שם בתחום. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 16-18.7. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אירח לאחרונה את האמן ומנחה הטלוויזיה המוביל גיא זוארץ בלשכתו. זוארץ נחשב לאחד האמנים המובילים בתחום הלדינו והוא ייקח חלק מרכזי בפסטיבל.

אוחנה אמר: "במסגרת החזרת התרבות והפנאי לעיר צפת אנו מתכננים מספר אירועים משמעותיים ופסטיבלים בצפת, לצד פסטיבל הכליזמרים המסורתי עליו נשמור ואותו נרחיב. פסטיבל הלדינו הוא פסטיבל של העיר צפת הקדומה, נחזיר לצפת את ריחות תור הזהב, עם הרצאות, פיוטים, סיורים, קולינריה ומוסיקה, זו תחילתה של מסורת והיסטוריה- פסטיבל הלדינו הבינלאומי הראשון  יעטוף את צפת ויביא לעיר תיירים וחובבי לדינו מכל רחבי הארץ והעולם. צפת מתחדשת בתרבות".

דילוג לתוכן