fbpx

קחו מקל, קחו תרמיל – כך מתכוננים לטיול משפחתי בגליל

האביב כבר כאן רשמית. זה הזמן להכין את הרכב בהתאם ולדאוג לכל מה שהכרחי כדי לצאת לטיול ספונטני בטבע – תקינות הרכב, ציוד חיוני וביטוחים נדרשים – ולוודא שההכנות בערב שלפני יהיו מינימליות.

תמונה shutterstock

 

כבר עכשיו אפשר להריח את הים, השמש, המדורה בערב עם המרשמלו ותפוחי האדמה, את הקפה של הזריחה בפינג'אן ואת ריח ערפילי הבוקר של גבעות הגליל. הילדים כבר גדלו בשנה, הרכב צבר עוד אי אלו קילומטרים בנסיעות המרובות לעבודה וחזרה, הבת הבכורה בדיוק קיבלה רישיון ואפשר לנצל את הטיולים להשתפשפות על ההגה בליווי ההורים. זה הזמן לקחת את העניינים לידיים ולוודא שיחד עם ריח החופש הנישא באוויר – אנחנו והרכב נצלח אותו ואת העונות החמות בהצלחה ובבטחה.

דברים שכדאי לבדוק מתחת למכסה המנוע – ספונטניות היא חשובה, אך כל חניך צופים מתחיל יוכל להגיד לכם את כלל הבסיס בטיולי טבע "היה נכון". אחד החלקים המשמעותיים ביותר לנסיעה בטוחה הם צמיגים תקינים ומנופחים בלחץ תקין. הצמיגים הם אלו הדואגים לאחיזת הרכב בכביש וצמיגים שחוקים, יבשים או חסרי אויר לא רק פוגמים בבטיחות אלא גם מהווים סיבה מרכזית לבזבוז מיותר של דלק. בימים החמים הכבישים אולי יבשים ובטוחים יותר מאשר בחורף, אבל תמיד ישנה האפשרות להיתקל בכתמי שמן חלקלקים ואפילו גשמי קיץ אשר מסוכנים אפילו יותר מגשמי חורף בגלל שהם כל כך נדירים וכשהם מגיעים כל הלכלוך שהצטבר בכביש צף ועולה.
הקיץ הישראלי חם וזה משפיע גם על הרכב, וודאו כי יש מלאי נוזל קירור ברכב. לא יזיק להחזיק בקבוק נוסף בתא המטען, ליתר בטחון. אם כבר מכסה המנוע מורם – בדקו גם שיש מספיק נוזל לניקוי שמשות וודאו שהמגבים תקינים לסילוק אבק דרכים, חרקים ומיני דברים שימצאו את דרכם אל השמשה ויאפו בחום השמש.

להכין את תא המטען- יש דברים שכדאי להחזיק תמיד בתא המטען, והקיץ הקרוב הוא הזדמנות מצוינת להצטייד. מלבד נוזלי המנוע ודאו כי הגלגל הרזרבי במצב תקין וכי כל הציוד הדרוש להחלפת גלגל קיים. ערכות ניידות להטענת המצבר הן דבר שכדאי להצטייד בו, מעבר לפתרון יעיל שאינו דורש כבלים ורכב נוסף הם גם יתנו מענה להטענת הסלולרי והטאבלט הדורשים טעינה. תיק עזרה ראשונה אף פעם לא מזיק – וודאו כי לא נגמר בו מלאי הפלסטרים מהפיקניק האחרון. אל תשכחו גם להצטייד בפנס. אם אתם מחובבי הטיולים או הפיקניקים – וודאו שערכת הקפה מוכנה, ומיכל הגז מלא אך אל תחזיקו אותו ברכב בדרך קבע אלא רק לקראת הטיול. קיץ, חום, וגז זה לא שילוב מוצלח. בבדיקה מהירה אחרונה וודאו שהשארתם מספיק מקום בתא המטען לכל התיקים שתיקחו אתכם לטיול.

התאמות בביטוח הרכב- עכשיו, כשהקיץ מגיע, כדאי לבדוק גם את ביטוח הרכב. התחום של ביטוח רכב מורכב משלושה סוגי ביטוחים: ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'.
ביטוח חובה נותן כיסוי במקרה של פגיעה גופנית במקרה תאונה לנהג, לנוסעים ואפילו לרוכבי אופניים והולכי רגל. כשמו כן הוא: מדובר בביטוח אשר חובה לרכוש אותו. וודאו שהביטוח בתוקף ושהוא מכסה את כל מי שינהג ברכב. ניתן לחסוך בפרמיית הביטוח על ידי הגבלת הנסיעה לנהגים מסוימים בלבד, אבל אל תשכחו לקחת בחשבון שאולי צריך לשנות את תנאי הביטוח כדי לכלול את הילדה שבדיוק קיבלה רישיון או נהגים מזדמנים שיחליפו אתכם בנהיגה בטיולים ארוכים.
סוג הביטוח השני הוא ביטוח מקיף. כשמדובר ברכב פרטי הוא כולל גם ביטוח צד ג'. ביטוח מקיף מכסה מקרים של פגיעה ברכב עצמו – בתאונה או בניסיון גניבה למשל. אם אתם נוטים למצוא את עצמיכם נוסעים בדרכי עפר לא סלולות כדאי לוודא שבמקרה והרכב יפגע – יהיה לכם כיסוי הולם לתקן את מה שנפגע. וודאו שגם הביטוח הזה מכסה את כל מי שעשוי לנהוג ברכב בחודשי הקיץ. רצוי לוודא כי הביטוח כולל תוספות שאינן מייקרות את הפוליסה בהרבה אך הופכות את החיים לנוחים בהרבה במקרה פגיעה – שירותי דרך, רכב חליפי וכדומה.
ביטוח צד ג' ניתן לרכוש בנפרד מביטוח מקיף. ביטוח זה מכסה פגיעה ברכוש של אדם אחר והוצאות משפטיות. אם הרכב ישן מאד, לפעמים קיימת העדפה לבטח רק בביטוח צד ג' .

בדיקת תא הנוסעים- וודאו שיש ברכב משהו שיעסיק את הילדים, שלא יכיל חלקים קטנים ורצוי שייצמד לרכב בדרך כלשהי כדי לא להפוך למפגע בטיחותי במקרה תאונה. בקיץ, החום גורם לעייפות מוגברת שיכולה להיות מסוכנת ממש. דאגו לתקינותו של המזגן ברכב, נסו להחנות בצל, להשתמש בסוככי שמש ולהשאיר את החלון מעט פתוח כדי לאפשר לרכב להתאוורר. אוורור הרכב גם ימנע הצטברות של גז CO. אל תשכחו לעצור להתרעננות כשאתם מרגישים שהעייפות נופלת עליכם.
מגבונים לחים תמיד מתגלים כשימושיים ברכבים, במיוחד בקיץ. חוץ מריענון, תמיד אפשר להשתמש בהם כדי לנגב את ההגה ולקרר אותו מעט. משקפי שמש הם כמובן פריט חובה בנהיגת קיץ. השמש קופחת, האור מסנוור ומלבד ניקוי השמשות (שיסייע למניעת סנוור גם הוא) משקפי שמש יגנו על עיניכם ויאפשרו לכם לנהוג בצורה בטוחה בהרבה.

להכין את עצמכם- נהיגה בקיץ משמעה מספר דברים: שעות ארוכות של אור מסנוור, חום, ילדים בדרכים ובכבישים, עייפות, ים חול ולכלוך באופן כללי ונסיעות ארוכות יותר בטיולים. גם כנהגים חשוב להתכונן לכל המשתמע מנהיגה בקיץ: לדאוג לשתות הרבה, להתלבש בבגדים נוחים (ויבשים!), להימנע מנהיגה ברגליים יחפות או בנעליים שעלולות להיתקע מתחת לדוושות או לא לספק לכם אחיזה טובה מספיק של הדוושות (גם עקבים לא מומלצים).

חשוב להקפיד על הערנות, במיוחד בכבישים עירוניים. ילדים בחופש עלולים להתפרץ לכבישים וכל הסחת דעת עלולה להיות מסוכנת. אם חשבתם להתקין מערכת התראה מפני התנגשות חזיתית (או ילדים המתפרצים לכביש) – זה הזמן. אם אתם שוקלים להחזיק מים או שתייה ברכב, כדי לשקול מקרר קטן נייד לרכב, אחרת זכרו לקחת אתכם שתייה לנסיעות, אפילו אם הן לא ארוכות במיוחד.

הקיץ יכול להיות תקופה נפלאה – לבלות עם המשפחה, לצאת לטיולים, ואפילו הפקקים מעט קלים יותר בדרך לעבודה. כשהרכב מוכן לקראת הקיץ אפשר להישען אחורה ולהירגע ובעיקר לעבור את הקיץ בבטחה ובהנאה.

דילוג לתוכן