fbpx

אוסמוזה הפוכה – מה זה אומר ומה האלטרנטיבות

אוסמוזה הפוכה – מה זה אומר ומה האלטרנטיבות

מאת: שולי מילשטיין

בתהליך האוסמוזה ההפוכה נעשה שימוש במגוון תעשיות אך הוא הפך רלוונטי במיוחד לצריכת מי שתיה נקיים ובריאים. איך זה עובד ומהן האופציות הנוספות? קראו ותגלו

צילום: שאטרסטוק

'אוסמוזה ההפוכה' ישמע אולי כביטוי מאיים למי שאינו בקיא במושגים מעולם המדעים, אבל התהליך הזה משמש בכל כך הרבה תעשיות שמעורבות בחיינו, ששווה להתעכב עליו.

אם למשל אתם מחזיקים בביתכם בר מים, אוסמוזה הפוכה היא חלק בלתי נפרד מהיום יום שלכם. גם בתעשיית התפלת המים, בתעשיית המזון ובחקלאות הידרופונית משתמשים באוסמוזה הפוכה, ומים שטוהרו באמצעותה משמשים אף לשטיפת מכוניות.

אוסמוזה הפוכה למתחילים
ונתחיל הפוך: דמיינו לעצמכם מים שעוברים דרך קרום שחציו האחד חדיר ואילו השני אטום, וכשהם מגיעים לצד השני ריכוז המלחים בהם משתנה מנמוך לגבוה. זהו, במילים פשוטות, תהליך האוסמוזה, ומדובר בתהליך נפוץ במיוחד. למעשה, בזכות האוסמוזה מתפזרים המים בגופנו, כמו גם בגופם של בעלי החיים ואפילו הצמחים נהנים ממאזן נוזלים בתאים כפועל יוצא של אוסמוזה.

באוסמוזה הפוכה המטרה היא הפוכה: להעביר את המים מאזורים בעלי ריכוז מלחים גבוה לאזורים בעלי ריכוז מלחים נמוך, כמו במקרה של התפלת מים, או מאזורים המכילים אבנים, חיידקים ומתכות מומסות בריכוז גבוה לאזור בעל ריכוז נמוך, כמו במקרה המוכר של מערכות סינון מים. התהליך מתבצע בעזרת משאבה שדוחפת מולקולות מים דרך פילטר פלסטיק ייעודי, ואל הצד השני זורמים המים המותפלים או המסוננים. גם בתעשיית היין משתמשים באוסמוזה הפוכה להעלאת ריכוז היין והורדת אחוז האלכוהול וכבר כמה עשרות שנים שאותו התהליך משמש ביצירת סירופ מייפל.

אוסמוזה אצלכם בבית
מסקרים שנערכו לקראת סוף 2015 עולה כי קרוב למחצית מהישראלים (44%) בגילאי 20 ומעלה נוהגים לשתות בבית מי ברז מסוננים או מטוהרים מבר מים. מדו״ח ״שימוש וחסכון במים״ שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה עוד, כי 23% העדיפו לשתות מים מינרלים מבקבוקים או מכלים.

הפופולריות של מים מסוננים ומותגי המים המינרליים לא צמחה בחלל ריק. בדיקות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לאורך השנים הצביעו על דגימות חריגות של חיידקי צואה במי השתייה של מי הברז. אם בראשית שנות התשעים עמד אחוז הדגימות החריגות על 5, ב-2014 הוא כבר עמד על 0.7% בלבד. אין ספק שהמצב השתפר פלאים, אבל בזמן שעבר ציבור הצרכנים העדיף התרגל למקורות מים אחרים. עם זאת, רק בפברואר השנה נחשפנו לפרשת העופרת במי השתייה, ועופרת, כידוע, הינה מתכת רעילה, גם אם מופיעה בריכוז נמוך ביחס לתקן הישראלי.

שותים לבריאות
על יתרונותיו הבריאותיים של סירופ המייפל פחות סביר שנקרא בעיתונים הנפוצים, אבל אודות היתרונות הבריאותיים בהקשר לסינון מים, כמו גם החיסכון בשימוש במים מותפלים לחקלאות, סביר מאד ששמעתם, גם אם הדבר פרח מזיכרונם. כדי שתובטח יעילותם, מסנני מים באשר הם חייבים לעמוד בתנאי תו התקן לסינון ולטיהור מי השתייה, וכן בתו בטיחות, שני אלו ניתנים ממכון התקנים הישראלי. באופן זה תוכלו לוודא שלא תכניסו לביתכם מכשירים שאינם בטיחותיים או מהווים סיכון.

לצד היתרונות הבריאותיים במים המסוננים, רבים מאלו שהשיבו לסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחרו במים מסוננים פשוט בגלל שהם טעימים יותר. במקרה של בר מים, המים נמזגים בקלות ובטמפרטורה הרצויה, עוברים סינון של כלור, תרכובות אורגניות, חלקיקים קטנים ותרכובות נוספות. מדובר בחומרים הקיימים במקורות מי השתיהומשפיעים על טעמם, כל מקום ומקור בעולם והטעם שלו. אם תרצו לדעת עוד על התפלת מים בישראל בהקשר לסביבה ותכנון , תיהנו ודאי תיהנו מהסקירה המפורטת של המרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה במכון-ליר בירושלים.

בקבוקים אלטרנטיביים
מי שלא מוכן להתחייב למערכת יחסים עם בר מים והחלפת מסננים פעמיים בשנה אבל עדיין מעדיף את המים שלו נקיים, בוחר לרוב במים מינרלים הנפוצים בבקבוקי פלסטיק לצריכה אישית, כפי שעלה מסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ברחבי העולם פועלים כמה אלפי מותגי מים מינרלים שונים, כל אחד מהם מתבסס על נביעות מים באזור פעילותם. איכותם של המים המינרלים תלויה באיכות המים המקומית, אם אתם רוצים לדעת עד כמה הם טעימים, אתם מוזמנים לבדוק מה דעתו של סומליה המים המינרלים הראשון בעולם, מרטין ריזה (Martin Riese), וכן, יש מקצוע כזה.

ומילה אחרונה
על טעם ועל ריח אין הרבה מה להתווכח, אבל לפחות למדתם כמה דברים בדרך. אם תבחרו להשתייך ל-33% מהישראלים שהשיבו לסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי הם מעדיפים לשתות מים מהברז, גם זו אלטרנטיבה מקובלת, וכל עוד הגופים האחראים לבדיקות המים עושים את עבודתם, זיהומים חריגים זוכים לטיפול והציבור לאזהרות, מהרגע שמתגלה הנושא.

דילוג לתוכן