fbpx

אירוע היסטורי בצפת: בית השער במתחם בוסל שוחזר מחדש

אחרי עשרות שנים רבות בהן היה נטוש וסגור, נפתח השבוע שוב 'בית השער' למעבר תושבים וסטודנטים למתחם בית בוסל בצפת, לאחר ששוחזר ושוקם במימון התוכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית במשרד רוה"מ, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמכללה האקדמית צפת.

3

המבנה המשוקם שהפך מוקד עליה לרגל, סוחף קריאות התפעלות מעוברי אורח ותקוות התושבים היא שמבנים היסטריים כדוגמתו ישוקמו בעתיד ברחבי העיר.

מבנה 'בית השער' ההיסטורי, עבר מסע שיחזור מדהים אל העבר ונראה חדש כביום חנוכתו בשנת 1908. במבנה יוקמו גלריה מתחלפת לאמנות וחדר מורשת, ובו 'סיפורו של מקום' – סיפורו של בית בוסל, והוא יהווה את שער הכניסה למתחם, שיהפוך בעתיד לקמפוס המרכזי של המכללה האקדמית צפת. המבנה המשוקם נחנך בטקס מרגש, במהלך המפגש השנתי של חבר הנאמנים של המכללה.

2

פרופ' חיים ברייטברט, נשיא המכללה האקדמית צפת "זה השער לה' צדיקים יבואו בו. יישר כח לכל העוסקים במלאכה אני מאחל לכולנו כי שער זה שמחזיר עטרה ליושנה עם ראייה לעתיד, יהיה מקום של משפט, צדק ומדע. אנו חוגגים ביום שבו הוקם המשכן ואין סמליות יותר גדולה מזו להמשך פתוח המכללה".

שמואל הר נוי מנכ"ל המכללה "שיקום ושיחזור 'בית השער' הוא סיום השלב הראשון של פיתוח מתחם בית בוסל. חנוכת 'בית השער' מהווה פתיחת שער חדש ואבן דרך בהתפתחות המכללה וביסוסה, הן האקדמי והן התשתיתית".

1

שיקום ושחזור 'בית השער' נעשה אחרי שנים רבות של הקפאה בפיתוח כשהייה בבעלות ידיים ציבוריות ופרטיות. בשנת 2013 רכשה המכללה את המתחם בן 17 הדונמים, מתוך מטרה לשקמו ולהפכו לקמפוס המכללה. מיד לאחר רכישתו הסבה המכללה את 'פלטין' מאולם שמחות לספריה מודרנית ואודיטוריום מהודר, הפועלים בהצלחה לטובת הסטודנטים והמרצים, ותורמים לרווחת הציבור הרחב.

כשנה לאחר מכן, המבנה הראשון במתחם בית בוסל ההיסטורי שעובר תהליך שיחזור ושיקום יסודי, הוא 'בית השער' שנבנה כ-4 שנים אחרי הקמת בית החולים האנגליקני בשנת 1904, והיווה את הכניסה למתחם הרפואי היחיד בצפת באותה תקופה. מדובר במבנה אבן דו קומתי יפייפה בעל חלונות מקומרים, המתנשא לגובה של 7 מ' הכולל שטח בנוי של כ-100 מ"ר ובו 5 חדרים.

unnamed

עבודת השחזור נעשתה ע"י חברת 'ארכו – תכנון שימור ושיחזור מבנים', התכנון הופקד בידי גלי גלעדי,  אדריכלית השימור, מטעם המכללה פקחו על העבודות מפקח הבניה יעקב שטרית  וחיים דהן,סמנכ"ל בינוי, פיתוח ותחזוקה במכללה. עלות הפרויקט היתה כ-2 מיליון ₪ במימון התוכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית במשרד רוה"מ, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמכללה האקדמית צפת. העבודות, בהובלת שמואל הר נוי מנכ"ל המכללה, ובתמיכת הועד המנהל, נמשכו כשנה במהלכן חוזקו יסודות וקירות המבנה בטכנולוגיה הנדסית מתקדמת, שוקמו ושוחזרו כל אבן, חלון, תריס ודלת, ואף רצפת המבנה בתהליך מיוחד. מיד עם סיום העבודות הוצבו מחדש על כותלי המבנה לוחות הזיכרון של מגיני צפת שנפלו במלחמת השחרור.

שמואל הר נוי הוסיף, כי השלב הבא הוא שיקום ושיחזור בית החולים של האגודה האנגליקנית, שרידי בית מרפאות החוץ, בית הרופא, מבנה בית רכטר והקמת מרכז להוראה רפואית הכולל: מבנה לחוג לסיעוד מרכז תרגול וסימולציה רפואית, מבנה לבית הספר לפיזיותרפיה, מרכז שירות לסטודנט וקפיטריה בעלות של כ-70 מש"ח. הפרויקט הוא במימון מל"ג ות"ת, תורמים, המכללה וממשלת ישראל באמצעות קק"ל, בהתאם להחלטות הממשלה לקידום הצפון.

דילוג לתוכן