fbpx

חוק הגליל: ביצת מזל או תרנגול כפרות

לאחר דיון סוער ומאבק ממושך יכולים חקלאי הגליל לנשום לרווחה כאשר עברו בשבוע שעבר משוכה נוספת בדרך לאישורו הסופי של חוק הגליל.

3

אישור החוק בקריאה ראשונה, עבר לאחר דרמה, כאשר ערב הדיון ובאופן מפתיע, שלח משרד החקלאות מכתב המפרט את התנגדותו להארכת חוק הגליל בטענה, כי ההטבות מהן נהנים חקלאי הגליל, לא עומדות במבחן השוויון ואין להן הצדקה לעומת חקלאים באזורים נוספים ובענפים אחרים. ראש המועצה עמית סופר וההנהגה החקלאית, קיבלו את המכתב בתדהמה רבה וציינו  כי "מטבע הדברים מצופה ממשרד החקלאות לעמוד לצד החקלאים ולא נגדם".

כל הבקשות למשרד החקלאות למשיכת המכתב בטרם החל הדיון נענו בשלילה ובוועדת הכספים התקיים דיון סוער ואמוציונאלי, בסיומו נעתר  יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לבקשת חברי כנסת רבים ולבקשת ראש המועצה עמית סופר ונציגי המגדלים, להותיר את החוק כמות שהוא ולהעבירו לקריאה ראשונה.

במהלך הדיון הדגיש ראש המועצה עמית סופר כי יש לאשר את החוק במתכונתו הנוכחית "מדובר בתחנה חשובה בדרך במסע שהתחלנו לפני יותר משנה עם שר האוצר. כולם מבינים היטב את האתגר הכלכלי, הביטחוני והציוני של חקלאי הגליל ובצדק החליטה כנסת ישראל לתמוך במפעל הזה אם לא יאושר החוק תישארנה משפחות רבות ללא פרנסה".

585587pic_Orig_I_i

סופר הודה לשר האוצר משה כחלון שהבין את הצורך וקיבל את ההחלטה על הארכת תוקפו לעשור. ח"כ יפעת שאשא-ביטון שהגישה את הצעת החוק יחד עם ח"כ וקנין, הוסיפה; "אני באה מהגליל ומכירה את המצב שם מקרוב. החוק הזה נועד לעשות צדק עם כל מגדלי הפטם והביצים. אסור לנו להרשות שהענפים האלה יקרסו". עוד אמרה ח"כ שאשא-ביטון; "אני גאה להוביל מהלך יחד עם שר האוצר, משה כחלון, שישמור על פרנסתם של אלפי בתי אב בגליל, אשר מגדלים ביצים ועבור רובם זו פרנסתם היחידה".

מנגד נשמעו קולות אחרים למשל של ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני שטען כי החוק במתכונתו הנוכחית בעייתי, "ישנם כאלה שכבר לא מגדלים ועדיין מקבלים". גם נציג משרד המשפטים ניר דויטש הביע הסתייגות ואמר "יש להיזהר משימוש גורף בחוק שיוצר אפליה בין חקלאים". אל המתנגדים הצטרף סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות אסף לוי: "עלות הסובסידיה היא 103 מיליון ₪ בשנה. במתכונת הנוכחית יש בעיות משפטיות. על אף ההתנגדויות ביקש ח"כ יצחק וקנין לאשר את החוק כפי שהוגש.

מוטי אלקבץ מזכיר ארגון מגדלי העופות הודה לראש המועצה עמית סופר על העבודה שעשה בצד הפרלמנטרי, לשר האוצר משה כחלון ולח"כ וקנין ושאשא ביטון. במקביל  הצר אלקבץ על התנגדות משרד החקלאות.

שמעון ביטון רכז חקלאי ונציג המגדלים בשלוחת המטילות במועצה לענף הלול, אמר: "הנחישות שבה הובלנו יחד- נציגי המגדלים, ארגון מגדלי העופות וראש המועצה, היא שהביאה להצלחת המאבק הצודק ולהארכת חוק הגליל שיטיב עם כל מגדלי המטילות ובמאבק ממושך הצלחנו לכלול גם את מגדלי הפטם" עוד הוסיף ביטון: "שנחישותו וקשריו של ראש המועצה עם שר האוצר תרמו מאוד להצלחת המאבק, אני מודה לו ולכל השותפים". ביטון גם ציין את הסיוע של ח"כ יצחק וקנין שפועל רבות לשימור פרנסת תושבי הצפון בשלוחת ענף המטילות.

כתבנו מוסיף כי החוק מבטיח סובסידיה של כ-100 מליון שקל בשנה ולמשך 10 שנים, לטובת תושבי הגליל המגדלים עופות לביצים ולמאכל, ונועד להבטיח את הישארותם של החקלאים בגליל, בעיקר בקו העימות. הארכת החוק אינה כוללת תוספת סבסוד.

דילוג לתוכן