fbpx

כואב בכיס – מה קורה אם מתנגשים במכונית יוקרה?

תאונה קלה עם רכב יוקרה עלולה לגרור נזק כספי גדול גם אם נדמה שהנזק הוא מינורי. אז כמה באמת עולה להתנגש ברכב יוקרה?

יובל בנר

תמונה Shutterstock

לעיתים קרובות ביטוח נרכש מתוך הרגל ולא מתוך הבנה כי עלול להיות לו תפקיד משמעותי בכיסוי כספי של נזק מסוים שיווצר לנו. ביטויים כמו "האותיות הקטנות" נשמעים טוב בתיאוריה ובמדריכי קנייה, אך לא תמיד נזכרים בהם ברגע מעמד החתימה או בדפדוף בתנאי הפוליסה של ביטוח מקיף לרכב אשר יכול לחסוך לכם הרבה כאב ראש בעת תאונה. יכול להיות מצער מאד אם אדם נאלץ לשאת באחריות על תאונה שעל פניו נראית מינורית, אך עקב מעורבות של רכב יוקרה מזנקות העלויות למחיר הדומה יותר לזה של שיפוץ דירה מאשר של תיקון רכב.

זוהי סיטואציה שבדרך כלל מערבת מספר גורמים הנעים על הסקאלה שבין חוסר מזל לחוסר זהירות משווע. למשל, מצב בו בעלים של רכב ישן בעל ערך נמוך מחליט לחסוך בדמי הביטוח עקב הערך הנמוך, חוסר שימוש או כוונת מכירה עתידית, או למשל במקרים בהם רוכבי קטנועים ואופנועים נמנעים מרכישת פוליסת ביטוח עקב העלויות הגבוהות ובנהיגה קצרה ושגרתית ליד הבית, ברגע של חוסר תשומת לב לחלקיק שניה – אופס, תאונה. לעיתים מסתיים הדבר בנזק עצמי קל ולעיתים, כפי שנדגים בהמשך, בנזקים כבדים ועלויות גבוהות. בכל מקרה, מה שחשוב להבין הוא שמחירי ביטוח הרכב, מקיף, חובה או צד ג', נגזרים, בין היתר, בהתאם למחירי תיקונים וחלפים בשוק הפתוח.

עולה עולה לנו –כמה זה עולה לנו?
כשמדובר בחלקי פח או מרכב חיצוני כדוגמת פגושים, היבואנים לא חוסכים מלקוחותיהם – כל מי שנאלץ לתקן חלקים כדוגמת אלה במוסכי היבואנים מכיר את סדר גודלן של העלויות. במספרים, מדובר על סכומים של כ- 4000-10,000 שקלים לפגוש של רכב יוקרתי כגון וולוו או לקסוס, ועובר את רף 20,000 השקלים כשמדובר בפאר התוצרת הגרמנית כגון מרצדס S קלאס או אודי A8. בנוסף, צריך להבין שברובם המוחלט של המקרים העובדה שגם אם למראית עין נדמה שהפגוש הוא החלק היחידי שניזוק – המציאות טופחת על פנינו כשמתגלה במהרה כי ישנו נזק לא מבוטל מאחוריו. כלומר, תפקידו של הפגוש הוא להימעך ולספוג את אנרגיית ההתנגשות ולכן חלקי המרכב שמאחוריו נשברים ונמעכים גם הם לעיתים קרובות, מה שמקפיץ את שווי הנזק לעשרות אלפי שקלים וזאת בלי שהוחלף אף חלק "מכני", אלא רק חלקי מרכב, תומכים למיניהם ופסי קישוט, שמחירם אצל היבואנים יכול להגיע גם לאלפי שקלים לפריט וזה עוד לפני שהכנסנו את עלות העבודה לעניין.

בוגאטי, פרארי ורולס רויס נכנסו לכיס – כמה יצא?
ובכל זאת, לא לשם אחוריים של ב.מ.וו מפונפנת או מרצדס אימתנית התכנסנו כאן. השאלה המעניינת היא כמה יעלה לתקן תאונה דומה לזו שהזכרנו קודם לכן ברכב יוקרה יחיד מסוגו כדוגמת בוגאטי, פרארי או רולס רויס. רכבים כדוגמת אלה, הנמכרים בתג מחיר של דירה יוקרתית ולרוב מחויבים בביטוח במחיר אסטרונומי. הסיבה לכך היא שבד"כ לא קיים בארץ מלאי חלקים לרכבים שכאלה, שלא לדבר על בעלי מקצוע המסוגלים לטפל בסוג כזה של כלי רכב ושתיקון הרכב יכלול לא רק את רכישת החלקים והרכבתם, אלא לעיתים גם שליחת החלקים לחו"ל או לחילופין, הטסה של אנשי מקצוע מיומנים לביצוע העבודה במקום. תיקון שכזה, מן הסתם, מעלה את סכומי התיקון להרבה מעבר לרף ה-100 אלף שקלים, מה שכבר נוגע באזורי המקסימום של תנאי כיסוי הפוליסה של ביטוחים מסוימים. במידה וניזוקו מספר חלקים משמעותיים, יכול הנזק להאמיר אף לאזור חצי המיליון, מה שעלול להיות נטל משמעותי למי שאינו מכוסה בפוליסת צד ג' ונמצא אשם בתאונה, כיוון שבסופו של יום יאלץ אחד הצדדים לכסות את הנזק שנוצר.

בשורה התחתונה, במציאות שלנו לא ניתן לדעת או לבחור היכן לעשות את הטעות, כדאי לדאוג להיות מכוסים בביטוח מקיף לרכב, כמו כל מוצר אותו אנו רוכשים, מומלץ לבצע השוואה, מדידה ומחקר – במחי לחיצת עכבר ניתן לבצע השוואת ביטוח מקיף און ליין המספקת את כל המידע הדרוש על מנת לקבל החלטה מושכלת, הגיונית ונכונה. לרוב, הכלל המנחה הוא שכל שקל שייחסך בביטוח, עלול להיות סכום כסף שלא ישולם לך בזמן הפעלת הפוליסה או גרוע מכך, סכום שיצטרך לצאת מכיסך הפרטי לכיסוי נזק שנגרם לאחר.

דילוג לתוכן